Palec Boży to udana gra zręcznościowa, która zaskakuje oryginalnością, a jednocześnie przywołuje uczucie nostalgii za kultową grą w kapsle
Twórcami gry Palec Boży są Paweł Stobiecki, Jan Truchanowicz i Łukasz Włodarczyk. Ilustracje wykonali Dagmara Gąska (Orbs CCG, Earthcore: Shattered Elements) i Krzysztof Piasek (Awaken Realms). Tytuł ukazał się nakładem wydawnictwa Foxgames (Nowy Wspaniały Świat, Eko). Jest naprawdę obiecujący! Z grubsza chodzi w nim o to, aby umieścić na wyspach jak największą liczbę proroków określonych bóstw, a tym samym nawrócić pokaźną liczbę ich mieszkańców. Wygrywa ten, kto zrobi to najlepiej (tj. zdobędzie najwięcej punktów zwycięstwa). Pozycja zachwyca designem, ale i zdumiewa dużą frajdą, jaką sprawia. W końcu jak często zdarza nam się nakłonić posłańca egipskiego patrona mumifikacji Anubisa tudzież boga słońca Ra do skocznej wędrówki po atolach? 🙂
W skład gry wchodzi mapa, 4 dwustronne karty bogów, 20 kart praw, 28 dysków proroków, 8 dysków templariuszy, 16 dysków świątyń, żetony punktów zwycięstwa, dysk króla małp, dysk sfinksa, zestaw naklejek na dyski, trzy znaczniki specjalne, płytka rezerwy oraz instrukcja.
Freja, Dagda i reszta
W zestawie znajdziemy przedstawicieli czterech mitologii: greckiej (Zeus i Temida), egipskiej (Anubis i Ra), celtyckiej (Dagda i Morrigan) i nordyckiej (Freja i Tyr). Każdy z nich ma swoje umiejętności, niektórzy są także w posiadaniu wyjątkowych przedmiotów, które definitywnie urozmaicają rozgrywkę. Co najciekawsze, ich dobór nie jest przypadkowy! Imię iryjskiego boga druidów i rolnictwa Dagda oznacza “Dobry Bóg/Dobra Ręka”, i to właśnie on dysponuje Ręką boga, która może być ustawiona na mapie podczas pstrykania, tym samym znacznie je ułatwiając. Z kolei Freja, nordycka bogini wegetacji i miłości, wyposażona jest w znacznik serca, które łączy w jedność pchełkę z jej drużyny z pchełką przeciwnika. Ilustracje poszczególnych bóstw również pasują do ich encyklopedycznych opisów. Dagda najczęściej przedstawiany był w nich z maczugą, którą dzierży również na ilustracji z gry. Podobnie jest z Zeusem, który zmęczony spogląda na nas z tronu na Olimpie.
Przed rozpoczęciem rozgrywki na poszczególnych elementach należy umieścić naklejki!
Pomocniczy Palec Boży. Dzięki temu atrybutowi, żeton łatwiej umieścić w określonym polu
Zamknięte oczy, strzał z małego palca
Rozgrywka składa się z kilku faz. Pierwszą z nich jest faza obrad, podczas której gracze decydują, które prawa będą wpływały na zasady gry. Ww. prawami mogą być na przykład polecenia wypchnięcia żetonu z pozycji pionowej, strzelanie z zamkniętymi oczami, przy użyciu wyłącznie małego palca itp. Interesującym zabiegiem jest przebieg decyzyjny, który warunkuje zasadę obecną podczas danej rozgrywki. Na początku ujawnione zostają dwie rywalizujące ze sobą karty praw (na przykład: pstrykanie na oślep, pstrykanie na czas). Następnie odbywa się głosowanie za pośrednictwem wyciągania kciuka (w dół lub w górę) za którymś z nich. Można poczuć się niemalże jak cesarz w rzymskim koloseum.
Przykłady kart praw
Po wybraniu efektu na określoną turę gracze przystępują do fazy misji, w której wykonują ruchy w określony sposób i obmyślają przy tym strategie na zdobycie jak największej liczby punktów w fazie nawracania. Dodatkowe punkty zdobyć można m.in. za wybudowanie świątyni, umieszczenie proroków w Pępku Świata oraz obecność swoich wysłanników na różnych wyspach. Ciekawym mykiem jest także wybijanie żetonów wroga i umiejętne zastępowanie ich swoimi na danym obszarze. Kluczem do zwycięstwa jest tutaj zatem nie tylko zręczność, ale i pomyślunek!
Czas gry wynosi ok. 20/25 minut. Liczba graczy — od 2 do 4.
Piekło czy niebo?
Plusy: Niesamowity ubaw, mnogość opcji, jeśli chodzi o rodzaje turlania “kapsli”, nieprzypadkowość atrybutów powiązanych z konkretnymi bogami, duży potencjał na dodatki
Minusy: Konieczność samodzielnego umieszczania naklejek na poszczególnych elementach gry, stosunkowo krótki przebieg rozgrywki