Chaos, czyli magii opisanie
Słynny historyk i wprawiony pisarz, Brandon z Oxenfurtu wraz z byłą Dziekan Magii w Gweison Haul, Glynnis var Treharne połączyli swoje siły, aby zebrać magiczną wiedzę Północy i Południa w jeden eklektyczny tom i wspaniałomyślnie oddać go do powszechnego dostępu. Tym samym, poszerzyć powszechną wiedzę zwykłych zjadaczy chleba w zakresie mistycznej natury zjawiska, jakim jest magia. Ma to na celu, jak mówi sama czarodziejka, rozluźnić program nauczania tej mistycznej sztuki w jej kraju, a także wzmocnić osłabione wojną krainy północy. Należy szczególnie mocno docenić to przedsięwzięcie, gdyż za podjęcie się go czarodziejka wydała na siebie wyrok i stała się banitką, której we własnym kraju grozić może nawet śmierć. Natomiast Brandon dobrze się spisał i ubrał w dostępny dla laików język to, czym jego współautorka postanowiła się z nami podzielić.
Dzięki formie naśladującej wywiad rzekę, przeplatany z wpisami z dzienników postaci fikcyjnych, cały tekst nabrał ciekawej dynamiki i pozwala się bardziej zanurzyć w świecie przedstawionym. Wręcz niekiedy można całe fragmenty prezentować graczom w formie notatek, które mają okazję znaleźć w trakcie swych przygód, wędrując po szlakach wiedźminlandu.
Ku chwale natury i Melitele, czyli o kapłanach i druidach słów kilka
Nie tylko czarodzieje są obdarzeni talentem manipulacji mocą. Są jeszcze ci, których zdolności, jak sami twierdzą, pochodzą bezpośrednio od bogów lub zostały im podarowane przez naturę. A, że tych potężnych sił oraz ich wybrańców nie należy pomijać więc i w niniejszej księdze znajdziemy również opisanie tych, alternatywnych aspektów magii. Jej dzikiej strony, nieokiełznanej i nie wyszlifowanej przez uczelniane mury. Księga Chaosu daje nam możliwość odkrycia sekretów kilku druidycznych klanów lub zgłębienia tajników wierzeń niektórych kapłańskich zgromadzeń. Po jednej stronie przeznaczono na krótką charakterystykę i spis wierzeń każdego ze wspomnianych ugrupowań. A gdyby te poznane tajemnice zachęciły Was wystarczająco mocno, żeby zagrać postacią wywodzącą się z opisanych tutaj kręgów, wówczas możecie być bardzo usatysfakcjonowani, gdyż Księga Chaosu Wam na to pozwoli. Zawiera zasady tworzenia druidów oraz kapłanów jako grywalnych postaci i sami będziecie mogli obcować ze światem i magią, przez pryzmat ich najzagorzalszych wyznawców.
Magiczne Dziedzictwo
Z wielką radością odkryłem, że księga chaosu oferuje nam niejako kontynuację generatora przeszłości postaci znanego z podręcznika głównego. Do dzisiaj uważam go za jeden z najlepszych i najciekawszych kreatorów zawartych w podstawowych źródłach zasad. Świetnie zrealizowane tabele pozwalają zasugerować graczowi kluczowe wątki w historii adepta sztuk mistycznych. Rubryki zawierają w sobie informacje z całego spektrum życia czarodzieja, od okoliczności objawienia się talentu magicznego i nastawienia do niego rodziny, przez życie studenckie, aż po cechy charakterystyczne mentora, który przyjął postać na nauki. Czuć, że za ten element odpowiadał ktoś z dużym doświadczeniem w erpegowaniu i umieścił wydarzenia, mogące być zalążkiem osobnych przygód. Wśród nich znajdziemy również te, mające miejsce pomiędzy ukończeniem nauk magicznych, a momentem pojawienia się w aktualnie rozgrywającej się przy stole historii.
Źródło nieidealne
Kompendium magiczne współautorstwa Brandona z Oxenfurtu oraz Glynnis var Treharne jest najobszerniejszym, najprzydatniejszym i zapewne niewiele zaryzykuję, jeśli powiem, że najlepszym dodatkiem do Witchera RPG. Chociaż nie pozbawiony jest wad, to większość z nich jest natury technicznej. Słowa inkantacji wychodzą poza marginesy, a ilustracje nie inspirują nas tak mocno, jak przepływ chaosu wzmacnia zdolności czarodziejów. A największą skazą na tym magicznym katalizatorze jest brak rozszerzenia wiedzy czytelnika o specyfikę środowiska czarodziejów w Północnych Królestwach. Skrupulatni poszukiwacze mądrości będą rozczarowani, że w tej materii nie znajdą tutaj więcej informacji ponad te, które znają już z kart powieści. Ale tutaj wady się kończą, bowiem na kolejnych stronach znajdziemy 16 parających się magią postaci, zbiór klanów druidycznych oraz wierzeń kapłańskich, wraz z ich profesjami przeznaczonymi do wyuczenia dla postaci graczy. Jednak to nie koniec, magiczny grymuar wyposaży posiadaczy w kolejne zaklęcia, glify i magiczne przedmioty.
Zatem dla drużyny, do której należy gracz wcielający się w postać parającą się magią, Księga Chaosu nie będzie może niezbędna, jednak nie skłamię, jeśli powiem, że przynajmniej wielce przydatna.