O przejęciu twórcy poinformowano we wtorek, kiedy to na blogu PlayStation pojawiła się oficjalna wiadomość na ten temat. Dołączono do niej również komentarz samego Ilarego Kuittinena, współzałożyciela i dyrektora zarządzającego Housemarque. Jak powiedział:
Jesteśmy bardzo podekscytowani tym, że w końcu dołączymy do rodziny PlayStation. Daje to naszemu studio nadzieję na świetlaną przyszłość oraz solidną okazję do dalszego dostarczania produktów skupionych na rozgrywce, przy jednoczesnym eksperymentowaniu z technikami narracji i przesuwaniu granicy tej nowoczesnej formy sztuki.
Przy tej okazji wspomniał również o Returnal (2021), trzecioosobowej grze akcji, która przyniosła studiu największy rozgłos i dla wielu graczy była prawdopodobnie pierwszym momentem zetknięcia się z twórczością fińskiego dewelopera.
Nie był to jednak jego debiut. Już wcześniej Housemarque stworzyło np. Dead Nation czy Matterfall. Część sukcesu Returnal może niewątpliwie zawdzięczać faktowi, że był produkcją ekskluzywną na PlayStation 5 w czasie, gdy wiele innych tytułów wciąż było dostępnych na konsole poprzedniej generacji. Dzieło Housemarque w pełni wykorzystało także potencjał technologiczny nowego produktu Sony, chociażby poprzez kontroler DualSense.
Welcome to the family, @Housemarque!
Developer of Returnal, Super Stardust, and Dead Nation is the newest member of PlayStation Studios. Full details: https://t.co/2QboOOzQ1r pic.twitter.com/1NXMw0cwXf
— PlayStation (@PlayStation) June 29, 2021
Nic więc dziwnego, że w głowach wielu fanów rodzi się pytanie o przyszłość Returnal. Niestety, na razie jej twórcy skupiają się na ulepszaniu mechaniki gry, dlatego nie nic nie wiadomo o potencjalnych dużych aktualizacjach czy DLC wzbogacających podstawową rozgrywkę.
Przejęcie oznacza dla Housemarque dołączenie do grona innych znanych twórców, takich jak Naughty Dog, Santa Monica Studio czy Sucker Punch Productions. Ale to, czy ruch ten przyniesie korzyści zespołowi odpowiadającemu za Returnal, okaże się dopiero za jakiś czas.