Bunt maszyn
Kolejny motyw, którego przykłady użycia można mnożyć, czyli zagłada ludzkości spowodowana przez technologię, a w szczególności sztuczną inteligencję, która wymknęła się spod kontroli. Taki scenariusz pojawił się na przykład w powieści Daniela H. Wilsona pod tytułem Robokalipsa, w której coś przejmuje kontrolę nad komputerami i maszynami, zwracając je przeciwko mieszkańcom Ziemi. W serialu Battlestar Galactica ludzkość została wyrżnięta przez Cylonów – maszyny, które sami wcześniej stworzyli. A w RPG Neuroshima, ludzi spotkała zagłada z „rąk” mechaniczno-elektronicznego tworu zwanego Molochem.
Dosyć oryginalna wizja takiej zagłady pokazana została w animacji 9, pokazującej świat wyniszczony przez wojnę z maszynami, którą przetrwała grupka szmacianych lalek. W tym scenariuszu przyszłość cywilizacji zależy od tej nietypowej grupki ocalałych.
Technologiczna apokalipsa to jednak nie tylko bunt maszyn, ale też awaria technicznych ułatwień i ulepszeń, jak na przykład w grach z serii Najdłuższa podróż czy też Deus Ex. Nie są to wizje typowo apokaliptyczne, jednak wprowadzają pewien nieład do życia ludzkości, powodując konsekwencje na skalę globalną. W pierwszym przykładzie temat pojawił się dwa razy, ja jednak chciałam zwrócić uwagę na wątek z trzeciej odsłony serii, w której maszyny umożliwiające sen na jawie spowodowały masowe zapadanie w śpiączkę. W Deus Ex: Bunt ludzkości motyw ten zaś był związany z implantowaniem ludzi i w ten sposób przejmowaniem nad nimi kontroli, co również miało katastrofalne skutki dla całej populacji. A podobnych wizji było w popkulturze więcej. Nie muszę chyba wspominać o Matrixie?