Pracuję dla Jima Gordona
W grze planszowej Batman: Wszyscy kłamią przenosimy się do Gotham City i wcielamy w jednego z czterech dostępnych detektywów. Do wyboru będziemy mieli Kobietę Kot, Harvey’a Bullocka, Vicki Vale lub Warrena Spacey’ego. Do drużyny zostajemy zwerbowani przez samego komisarza Jima Gordona, a naszym zadaniem będzie rozwikłanie sprawy kryminalnej, w którą zamieszani są najsłynniejsi przestępcy znani z opowieści o Człowieku-Nietoperzu. Po drodze odwiedzić będziemy mogli takie miejsca jak Arkham, a nawet Bat-jaskinię, a na swej drodze spotkać samego Mrocznego Rycerza!
Przygotowanie
W grze udział może wziąć udział od 2 do 4 graczy. Pudełko informuje nas, że powinni być oni powyżej 14 roku życia, jednak jeśli macie w domu bystrego nastolatka, który kocha planszówki, to nawet będąc nieco młodszym powinien sobie dać radę. Sama rozgrywka może nam zająć nawet 3 godziny. Czekać na nas będzie tryb kooperacyjny, jednak w kilku momentach przyjdzie nam także działać na własną rękę. Do zabawy przyda Wam się spory stół, na którym rozłożyć będziecie mogli wszystkie elementy. Ze względu na to, że są one tekturowe nie nadają się do gry na świeżym powietrzu, gdyż mogą zostać porwane przez wiatr.
Niezbędne okaże się także połączenie internetowe, gdyż kilkukrotnie przyjdzie nam odwiedzić stronę gry, aby zdać raport czy otrzymać nowe wskazówki. Nie musicie jednak do tego wykorzystywać komputera, telefon komórkowy w zupełności wystarczy. Ponadto nastawcie się sporo czytania i gawędzenia przy stole. Budowanie odpowiedniego klimatu sprawi, że fantastycznie spędzicie czas!
Wykonanie
Wydawcą planszówki Batman: Wszyscy kłamią jest Portal Games. Trzeba przyznać, że twórcy naprawdę mocno się postarali i napracowali, aby gra miała właśnie taki wygląd. Co najważniejsze zdobyli prawa autorskie od DC i Warner Bros, przez co mamy dostęp do wszystkich najbardziej znanych bohaterów i miejsc znanych z Gotham City. Chodzi tu oczywiście zarówno o imiona jak i wygląd. Zresztą widać to już na opakowaniu, które samym logiem i peleryną przyciągnie wszystkich fanów Mrocznego Rycerza.
Wewnątrz znajdziemy 7-stronicową instrukcję, mapę miasta z zaznaczonymi najważniejszymi lokacjami, planszę czy liczne żetony, na których zobaczyć możemy m.in. Jokera. Jest także znacznik w kształcie sterowca. To co z pewnością szybko przykuje Waszą uwagę, to cztery koperty, w których znajdziecie akta danej sprawy. Jest to jednocześnie bardzo fajny gadżet, dodający klimatu rozgrywce jak i jedna z nielicznych rzeczy, na które można ponarzekać. Koperty są bowiem pozaklejane i trzeba je bardzo ostrożnie otwierać, aby ich nie zniszczyć. W przeciwnym razie nie będą wyglądać zbyt ładnie podczas kolejnej rozgrywki. Jest to jednak drobny szczegół, który mimo wszystko nie powinien bardzo przeszkadzać.
Największe słowa uznania należą się jednak za karty. W pudełku znajdziemy odpowiednio talie Scen, Tropów i Celów Osobistych. Każda została ozdobiona unikatowymi grafikami i tekstami. Część stworzy więc nam odpowiednią otoczkę fabularną, wprowadzającą nieco w klimat rodem z filmu noir, a z innych ułożyć możemy typową, komiksową scenkę. Dzięki temu żaden z graczy nie powinien na nic narzekać.
Zasady
Omawiana planszówka oparta został na systemie znanym z gry Detektyw. Jeśli wiec mieliście okazję zagrać we wspomniany tytuł, to do Batmana siadać możecie niemal natychmiast. Choć oczywiście nadal należy rzucić okiem na zasady, ponieważ jest tu kilka zmian. Dla mniej wtajemniczonych już tłumaczę o co chodzi.
Jak już wspominałem instrukcja zawiera zaledwie siedem stron, co może pozwalać przypuszczać, że nie jest ona skomplikowana. I faktycznie to prawda. Aby jeszcze bardziej uprościć nam zadanie na początek przygotowano dla nas misję #00, będącą prologiem i wprowadzeniem do dalszej rozgrywki. To właśnie w niej zrozumiemy mechanikę i będziemy mogli w pełni cieszyć z rozgrywki. Na początek oczywiście należy rozłożyć planszę i wybrać bohatera, w którego chcemy się wcielić. Warto tutaj przypomnieć, że wszyscy gracze stanowią drużynę i wspólnie starają się wykonać zadanie zadanie dla Gordona, choć po drodze każde z nas dostanie także Cele Osobiste i musi wykonać je na własną ręką, czasem może nawet kosztem zespołu. Większość decyzji przyjdzie nam jednak podejmować wspólnie.
Przed rozpoczęciem przygody należy jeszcze zalogować się na playdetective.online i wybrać odpowiedni Rozdział. Następnie z odpowiedniej koperty czytamy Wprowadzenie, wykonujemy Polecenia, zapoznajemy się z historią naszej postaci i możemy zaczynać. Co ważne, nasze osobiste cele możemy trzymać w sekrecie, wyjawić pozostałym lub zdradzić tylko kilka szczegółów i trochę pokłamać. Czy nam się to opłaci? To już okaże się w trakcie gry. Tak czy inaczej w trakcie partii przyjdzie nam zbierać Tropy i odwiedzać kolejne lokacje. Wszystko to będzie skutkować przesuwaniem się po torze Śledztwa. Trzeba na niego szczególnie uważać, ponieważ to on zdecyduje, czy możecie już rozwiązać daną sprawę. Im szybciej tego dokonacie, tym lepiej dla Was. Na koniec będziecie mogli sprawdzić swoją punktację, by ocenić jak dobrze Wam poszło!
Klimat
Batman: Wszyscy kłamią to gra, która na myśl może przywodzić nieco RPG. Spotykamy się przy stole, przy którym wcielać się będziemy w daną postać, omawiać kolejne ruchy i strategie, podejmować decyzje, a czasem nawet oszukiwać się wzajemnie. Duża część rozgrywki polega więc nie na rzutach kośćmi, a na rozmowie. Mówienia wymagają od nas zresztą także same karty. Z pewnością przyda więc się ktoś, kto lubi być narratorem i odpowiednio wprowadzać w nastrój. Osoby mające za sobą doświadczenie jako Mistrzowie Gry okażą się tutaj nieocenieni. To jednak tylko część sukcesu. Najlepiej jeśli wszyscy gracze usiądą do zabawy z odpowiednim nastawieniem i chęcią wczucia się w mieszkańców Gotham. To pomoże jeszcze bardziej przenieść się do tego miasta i urozmaici rozgrywkę. Do wczucia się w klimat rodem z kart komiksu przyczyni się także strona internetowa, dzięki której poczujecie, jakbyście faktycznie składali raport komisarzowi Gordonowi. Fani Mrocznego Rycerza będą w tym momencie zachwyceni. Oczywiście można też po prostu czytać kolejne teksty i dobierać karty. Nadal będziecie z pewnością usatysfakcjonowani, gdy Wam się rozwiązać zagadkę kryminalną i wygrać, ale to jednak nie będzie to samo.
Podsumowanie
Batman: Wszyscy kłamią to świetna planszówka, która zadowoli fanów gier, bohatera DC, miłośników kina noir, a nawet RPG-owcy znajdą tu coś dla siebie. Mamy tu dość proste zasady, które można szybko wytłumaczyć i dużo główkowania przy stole. Do tego czeka na nas intryga, którą możemy także snuć sami. Piękne wykonanie także powinno przyciągnąć kolejnych użytkowników. Problem może stanowić nieco regrywalność. Jeśli uda nam się bowiem rozwiązać jakąś zagadkę to pewnie potrzeba będzie czasu, byśmy zapomnieli ją na tyle, aby móc siadać do niej ponownie. Wydaje się jednak, że twórcy rozwiążą ten problem wydając nowe misje w postaci kopert z misjami. Z pewnością byłoby ciekawie otrzymać taką przesyłkę pocztą. Chyba nic więcej dodawać nie trzeba, pora ocalić Gotham City!