Fantastyka 2023 odbyła się w Zagłębiowskiej Mediatece pod nazwą „Więcej niż człowiek”. Oznacza to, że wszelkie wydarzenia miały obejmować tematycznie kwestie wykraczania poza ludzkie możliwości, na przykład za pomocą nauki i idącej za nią technologii lub magii.
We wtorek, za drzwiami sali edukacyjnej szkolili się młodzi adepci sztuki rysunku. Od 17:00, dzieci w wieku 12+ mogły poznać podstawowe zasady dotyczące tworzenia w stylu mangi. Mimo iż jest to trudna sztuka, to owe warsztaty mogły zachęcić młodych artystów do dalszej pracy i szlifowania umiejętności.
W środę zaoferowano nam trochę kinematografii. Najmłodsi od godziny 10:00 mogli obejrzeć animację „Wielka Szóstka”, która opowiada o młodym, ale niezwykle uzdolnionym Hiro, który chce uratować miasto San Fransokyo wraz ze swoim robotem Baymaxem.

Polski plakat filmu „Wielka Szóstka”
Natomiast dorośli musieli poczekać do 18:00, by obejrzeć film „Anita: Battle Angel” opowiadający o tytułowej bohaterce, która straciła pamięć.

Polski plakat filmu „Alita: Battle Angel”
Czwartek na początku był przeznaczony dla dzieci, które miały okazję zapoznać się z sesjami RPG. Pod czujnym okiem prowadzącej najmłodsi dowiedzieli się jak w ciekawy sposób pobudzać wyobraźnię.
Natomiast później nastąpiło spotkanie autorskie z Bartoszem Szytyborem, polskim scenarzystą komiksowym, filmowym i serialowym. Autor opowiedział o kulisach swojej pracy oraz odpowiadał na pytania publiczności.
Wirtualna rzeczywistość zagościła w piątek od godziny 11:30. Gogle Meta Quest 2 mogli założyć wszyscy, którzy chcieli wypróbować możliwości świata wirtualnego. Najwięcej gości chwyciło za dwa miecze świetlne i przecinało bloki w niezwykle wciągającej grze „Beat Saber”. Również za nie chwyciłem, ale przyszło mi też przetestować horrory „Affected: The Manor” oraz „Face Your Fears 2”, postrzelać w „SUPERHOT VR”, a nawet pojeździć kolejką górską czy spaść z 40 piętra wieżowca. Jednak największe wrażenie wywarło na mnie „The Walking Dead: Saints & Sinners”. Niesamowicie klimatyczna gra z uniwersum komiksowych trupów.
Tego samego dnia, o godzinie 18:30 rozpoczęło się spotkanie autorskie z Robertem J. Szmidtem, pisarzem książek z gatunku space oper, apokaliptycznych i cyberpunkowych. Pierwotnie spotkanie miało zacząć się o 18:00, jednak korki były ogromne i prowadząca nie dała rady dotrzeć na czas, a organizatorzy odpowiedzialnie informowali na bieżąco publiczność o problemach. Mimo tego, spotkanie odbyło się w dobrej atmosferze, a publiczność nawet zapomniała o tym, że musiała czekać. Autor przedstawił wiele historii związanych z wydawaniem książek na rynkach w innych krajach, do tego opowiedział o sposobie łączenia faktów historycznych z fabułą książek, a na pytania publiczności odpowiadał z uśmiechem.
Szósty dzień tygodnia był rajem dla osób lubiących spędzać czas przed stołem w grupie wiernych towarzyszy. Najpierw na auli odbyła się pokazowa sesja RPG, gdzie uczestnicy poznali czym dokładnie są owe sesje oraz jak tworzyć postać w systemie „Dangeons & Dragons”, a także śledzili przygodę dwóch krasnoludów i jednej hybrydy człowieka i smoka, pod okiem charyzmatycznego mistrza gry. 3-godzinna podróż zaczęła się w porcie, gdzie bohaterowie najpierw wyruszyli do karczmy (krasnoludy muszą się napić po długiej podróży), później odwiedzili kapitana straży, który przydzielił im zadanie wytropienia zbójów atakujących karawany, a pod sam koniec byliśmy świadkami epickiej walki między bohaterami z grupką przeciwników, gdzie Drakon ewidentnie nie miał szczęścia do kości.
Ostatnią atrakcją całego wydarzenia, było Planszowisko zorganizowane przez Stowarzyszenie Trzy Plansze, każdy mógł ze sporej puli wybrać odpowiadający mu tytuł i usiąść do stolika. Sala była zapełniona, dookoła było słychać dobrą zabawę, natomiast w przypadku problemów ze zrozumieniem zasad, przychodził wybawiciel z Trzech Plansz i pomagał w rozwiązaniu nieścisłości. Mnie w świetnym towarzystwie udało się przetestować „Spirit Island” i muszę przyznać, że ogromnie polecam.
Nie tylko polecam samą planszówkę, ale też całe wydarzenie. Dla rodziców chcących zachęcić swoje pociechy do poznania nowych form spędzania wolnego czasu, dla osób już zainteresowanych konkretnymi szczeblami kultury, jak i dla każdego, kto chce wejść w nowe, piękne światy. Za rok obecność obowiązkowa!