Na rynku gier bez prądu nie brakuje dobrych pozycji skupiających się na strategii ekonomicznej. Niewątpliwie jedną z nich jest 7 Cudów Świata. Podczas rozgrywki każdy gracz zajmuje się swoim miastem. Poza budowaniem cudu, na który składają się trzy etapy, gracz dostarcza sobie niezbędnych surowców oraz dóbr. Ponadto może zadbać o rozwój nauki lub potęgę militarną, a także budynki cywilne i ułatwienie handlu.

Fot. Martyna Miler | Ostatnia Tawerna
Pudełko zawiera:
- 7 plansz Cudów Świata i 7 kart Cudów Świata
- 49 kart I Ery, 49 kart II Ery, 50 kart III Ery
- 42 żetony Konfliktu
- 20 monet o wartości 3
- 30 monet o wartości 1
- Notes punktacji
- Instrukcję
- Skróconą instrukcję
- 2 karty do wariantu dla 2 graczy
- Ponadto wypraska jest dopasowana do wszystkich elementów gry.
Gra przeznaczona jest dla trzech do siedmiu graczy. Ponadto oferuje także mechanikę dla dwóch osób – jednak warto najpierw rozegrać kilka gier w większej grupie, o czym wspomina sama instrukcja.

Fot. Martyna Miler i koteł | Ostatnia Tawerna
Niewątpliwym atutem jest możliwość wyboru poziomu trudności. Każda plansza Cudów Świata ma dwie strony, jedną z poziomem łatwiejszym, a drugą z trudniejszym. Decyzję o stopniu trudności gracze podejmują wspólnie jeszcze przed rozgrywką.
W zależności od liczby uczestników w grze należy odrzucić część talii ze wszystkich trzech er. Zadanie jest bardzo proste, ponieważ pod ilustracją, karty są oznaczone liczbą graczy, do której są kierowane. Po odrzuceniu odpowiedniej ilości, każdy z graczy powinien mieć siedem kart rozgrywanej ery na ręce (jeżeli to się nie zgadza, warto raz jeszcze przejrzeć odrzucone karty, ponieważ oznaczenia są bardzo małe i łatwo się pomylić).
Rozgrywka zawsze składa się z trzech rund odpowiadających trzem erom po sześć tur.
Podczas w tury gracze wybierają jednocześnie po jednej karcie i kładą ją rewersem do góry, a następnie przekazują trzymaną talię sąsiadowi – kierunki ulegają zmianie co erę. Dynamiki grze dodaje odkrywanie swoich kart jednocześnie. Nie trzeba czekać na swoją kolejkę, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza gdy w grze uczestniczy wiele osób. W momencie odkrywania kart, gracze mogą wykorzystywać swoje złoto i produkowane przez siebie surowce oraz dobra, ale także kupować je od sąsiadów. Warto też zaznaczyć, iż gra nie pozwala na odmówienie sprzedaży. Proces zaczyna się od nowa z talią otrzymaną od sąsiada i powtarza do czasu, gdy każdy z graczy odkryje sześć kart rozgrywanej ery. Następnie zaczyna się kolejna. Koniec gry następuje po trzeciej erze i dopiero wtedy należy policzyć punkty.

Fot. Martyna Miler | Ostatnia Tawerna
W wariancie dla dwóch osób zasady nie ulegają zmianie. Jedynym dodatkiem jest wylosowanie Wolnego Miasta. Gracze poza swoimi miastami, muszą zagrać kartę także dla niego. Wolne Miasto rozwija się w ten sam sposób co miasta, nad którymi pieczę sprawują gracze.
Wydawnictwo oferuje wiele udogodnień, jak na przykład karty z Cudami, ułatwiające losowy wybór miasta dla każdego gracza. Ponadto w pudełku znajduje się notesik, będący bardzo pomocnym na koniec gry, gdy należy policzyć punkty. Kolejnym ułatwieniem jest skrócona instrukcja, w której streszczono zasady, a także wyjaśniono symbole na kartach. 7 Cudów Świata to pozycja warta uwagi, chociażby ze względu na dynamikę i różnorodność każdej rozgrywki. Ciekawą odmianą jest też brak możliwości inwazji na sąsiednie miasta – aby utrudnić przeciwnikom zdobywanie punktów, trzeba skupić się na obserwacji ich miast i dedukowaniu celów. A te z kolei, dzięki obiegającym wszystkich taliom, można udaremniać. Wbrew samemu tytułowi gry, o zwycięstwie nie decyduje wybudowanie Cudu Świata; poza ukończeniem budowli przy liczeniu punktów bierze się pod uwagę zawartość skarbca, zwycięstwa i porażki militarne, dobra cywilne, naukę oraz różne plusy płynące z handlu i gildii.
Pierwsza rozgrywka może wprowadzić w spore zdezorientowanie, jednak każda kolejna płynie dużo szybciej – często szybciej niż pół godziny, które przewiduje instrukcja. Lecz mimo krótkiej rozgrywki, karcianka jest zdecydowanie warta poznania. Świetnie nadaje się zarówno na rodzinne wieczory, jak i planszówkowe spotkania ze znajomymi.
Twórcy kierują grę dla osób od 10 lat. Jednak gdy rozegramy już kilka gier, wyjaśnienie zasad młodszym uczestnikom rozgrywki (nawet ośmioletnim) nie jest ponad możliwości nasze i ich. Warto wtedy przygotować kilka informacji o konkretnych miastach, ponieważ przybliży to młodocianym graczom fragment historii świata, której będzie się od nich wymagać podczas kariery uczniowskiej, a nauka poprzez zabawę zostaje z każdym na długo – zatem jeżeli macie młodsze rodzeństwo, kuzynostwo czy dzieci, dzięki tej grze możecie zadbać o ich wykształcenie!
Gdzie kupić?: rebel.pl