Children of Morta jest najnowszym projektem studia Dead Mage, wydanym przez 11bit Studios.
Klątwa zepsucia
Ze szczytu góry Morta na rozległą krainę rozlewa się klątwa, a zadaniem gracza jest dowiedzenie się, skąd się wzięła i powstrzymanie jej, zanim będzie za późno. Obowiązek ten spada na barki rodziny Bergsonów, którzy strzegą góry. Misja z początku wykonywana przez ojca rodu, wkrótce staje się obowiązkiem pozostałych jej członków.
Saga rodzinna
Gra jest hack’n’slashem z elementami rougelike’a. Historia rozwija się stopniowo. Na początku wchodzimy w buty ojca rodu Bergsonów, Johna. Zostajemy rzuceni w wir wydarzeń i poznajemy mechanikę zabawy. Do dyspozycji mamy miecz i tarczę. Z czasem możemy również korzystać z różnych ulepszeń, pomagających nam w przemierzaniu kolejnych lokacji. Naturalnie wraz z postępem, postać zdobywa kolejne poziomy pozwalające na dalszy jej rozwój. Po czasie następuje naturalny element gier typu rougelike, jakim jest śmierć. Bohater nie ginie jednak permanentnie. Po przegranym starciu powraca on do rodzinnego domu, aby następnego dnia kontynuować walkę. Następne podejście zaczynamy z tym samym poziomem, jaki uzyskaliśmy wcześniej. Po kilku próbach możemy zaobserwować rozwijającą się historię. Następuje narada rodzinna, a każdy jej członek ma swoje własne życie. W warsztacie wujka możemy zakupić ulepszenia, a babcia odczytuje runy, dające nam korzyści płynące od bogini Rei-Dany. Po każdej porażce oglądamy nową fabularną scenkę. Historia rodu cały czas rozwija się i z czasem zwiększa się liczba grywalnych bohaterów. Do akcji wkraczają pozostali domownicy, a każdy z nich posiada własną broń podstawową, dodatkowe ataki oraz drzewko rozwoju, co stanowi duże urozmaicenie zabawy. Na pochwałę zasługuje również różnorodność spotykanych wrogów. Przemierzane przez bohaterów losowo generowane poziomy również oferują zróżnicowaną rozgrywkę. Znajdziemy w nich masę przedmiotów pomagających nam w dalszej drodze, ślady i dzienniki jeszcze bardziej rozwijające fabułę, pułapki oraz inne elementy fabularne dodatkowo umilające grę.
Najlepsze piksele
Children of Morta oferuje grafikę pikselową w najlepszej jakości: bogate i pięknie wyglądające tła, szczegółowo zaprezentowane lokacje oraz znajdujące się w nich obiekty. W porównaniu z całym otoczeniem, modele bohaterów wydają się wyglądać dużo prościej, jednak nie psuło to mojego wrażenia. Obszary posiadają swoje ścieżki dźwiękowe, nadają im niepowtarzalnego klimatu. Czasami jest to niepokój, innym razem słyszymy dźwięki pozwalające nieco uspokoić emocje.
Podsumowanie
Children of Morta zapewnia rozgrywkę na wiele godzin, a jej najważniejszym elementem jest stopniowo rozwijająca się fabuła, która nie pozwala się od niej oderwać. Stanowi ona też duże urozmaicenie dla gatunku, a tak wciągającej historii nie doświadczyłem jeszcze w żadnej grze tego typu. Każdy grywalny bohater jest wart uwagi, a odkrywanie sekretów kolejnych lokacji oraz walka sprawia, że nie da się przy Children of Morta nudzić. Przepiękny styl graficzny i klimatyczna muzyka dopełnia obrazu gry. Ciężko jest się do czegokolwiek przyczepić.