Nine Minute Kingdom
Nie od razu Rzym zbudowano. Zajęło to pewnie około 9 minut, no, albo trochę dłużej.
Jak na grę o budowie imperium, Nine Minute Kingdom ma bardzo proste zasady. Z dziesięciu początkowych kart zatrzymujemy jedną do zbudowania, a pozostałe przekazujemy następnemu graczowi. Gramy do momentu, aż przed każdym graczem wyrośnie kolorowe poletko jego królestwa.
Przed grą określamy cele – sposoby punktowania. Te skupiają się na konkretnych obszarach (ich ilości i wielkości), symbolach i kropkach na najdłuższej drodze. Do punktów za nie dodamy jeszcze bonus za odpowiednie układanie symboli i… już. Cała gra.
Diabeł oczywiście tkwi w szczegółach: to, jaką kartę wybierzemy i gdzie ją dołożymy, ma kluczowe znaczenie dla punktacji. Rywalizujemy z innymi graczami o konkretne osiągnięcia, ale gdy zobaczymy pasującą kartę, warto zmienić strategię i liczyć na zdobycie przewagi w innej dziedzinie. Daje to satysfakcjonujące połączenie planowania długodystansowego i gry oportunistycznej/taktycznej.
Nine Minute Kingdom po kilku rozgrywkach może być faktycznie rozegrane w kilka minut, co sprawia, że gra spisze się jako przyjemny przerywnik pomiędzy innymi tytułami lub jako deser po rozegraniu cięższego tytułu. Niestety, po dwóch partiach raczej schowamy pudełko, niż zagramy trzecią.
Poszczególne gry nie różnią się między sobą na tyle, żeby grać w budowanie królestwa raz za razem. Losowanie celów daje poczucie różnorodności, gdy te tak naprawdę różnią się tylko kolorem lub symbolem. Pierwsze dwie–trzy tury są również problematyczne. Wybieramy jedną z wielu kart, gdy jeszcze nie wiemy, w którą stronę potoczy się rozgrywka – wybór mamy wtedy spory, ale paradoksalnie wpływ na punktację niewielki. Ciekawie zaczyna się robić dopiero w drugiej połowie partii, gdy widzimy już, które cele chcą spełnić przeciwnicy i możemy im trochę to utrudnić.
Podsumowując – gra może sprawić przyjemność, jeśli nie oczekujemy od niej, że zachwyci nas na wiele godzin. Dozowana z umiarem – maksymalnie tak z 9 minut na raz – może być dla wielu grup fillerem idealnym.
Grywalność: 7
Jakość wykonania: 7
Oryginalność: 5
Regrywalność: 5
Nasza ocena: 6