Ach wrzesień – czas nieuchronnego zbliżania się do jesiennej aury i zmniejszającego się natężenia graczy w grach sieciowych, z powodów raczej oczywistych. To właśnie w tym miesiącu zaczynamy powoli myśleć o zrobieniu z siebie kocykowego burrito, sięgnięciu po kubek gorącej czekolady i miłą lekturę. A czemu by nie dorwać w swe ręce będącego wciąż w sprzedaży numeru „CD-Action” wypełnionego po brzegi ciekawą zawartością?
Początkowe strony kwartalnika prezentują nam informacje o wielu nadchodzących tytułach, które zostały zapowiedziane na targach zastępujących nieobecne już od kilku lat E3. Mamy tu chociażby garść informacji o Senua’s Saga: Hellblade II, Avowed, Avatar: Frontiers of Pandora, Star Wars Outlaws, Ghostrunner 2, Fable, Witchfire i wielu, wielu innych. Poza wieściami z branżowego wydarzenia możemy się czegoś dowiedzieć o Cyberpunku 2077: Widmie Wolności oraz House Fliperze 2.
Piekło, rozpacz i duże ilości zombie
Recenzje w kwartalniku mają to do siebie, że w zależności od tego, w którym z trzech miesięcy się go nabędzie, mogą być przeczytane trochę po premierze gry, jednak mimo rozbieżności czasu warto się z nimi zapoznać, w szczególności, że obecnie z „CD-Action” możemy znaleźć dość obszerną ocenę najnowszej odsłony Diablo, która zajmuje niemal osiem stron! Prócz tego giganta możemy dowiedzieć się czegoś o Darkest Dungeon II, czyli ładniejszej i wprowadzającej trochę świeżości kontynuacji hitu, stawiającej na głębsze znaczenie relacji pomiędzy bohaterami; spójnym i przemyślanym Dead Island II, niestety dość szybko nużącym powtarzalnością i czuć w nim to jak długo powstawało; Wartales będącej turówką wzorowaną na Mount & Blade, w której do pełni szczęścia zabrakło solidnej fabuły. Prócz tego wiele innych gier jak choćby The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, The Lord of the Rings: Gollum, Everspace 2, Star Wars Jedi: Ocalały oraz garść wartych uwagi produkcji niezależnych.
Jak sztuczna jest sztuczna inteligencja?
Czymże jednak byłoby „CD-Action”, gdyby nie obszerna publicystyka? Warto spojrzeć na niezbyt długi, ale dość ciekawy felieton o tym, że jeszcze daleko nam do stworzenia sztucznej inteligencji, a sławny ChatGPT to zaledwie jej niezbyt udany symulator. Warto również zapoznać się z problemem dysonansu ludonarracyjnego, jak radzą sobie z nim i czasem wykorzystują go twórcy gier oraz czym jest konsonans. Jeśli lubicie zabawy z karaoke, na pewno zainteresuje Was jego historia – od wędrownych japońskich muzyków do wielkich telewizyjnych show i gier imprezowych. Natomiast redaktor Łukasz Morawski przygotował dla Was tekst o filmowych adaptacjach gier – dlaczego wiele z nich to przeciętniaki lub wręcz gnioty i czy są jakieś wytyczne, dzięki którym można podejść do tego zagadnienia w sposób właściwy. A skoro już o przenoszeniu na inne medium mowa…
Ostatni ze wspomnianych tekstów można również wysłuchać w formie audiobooka, którego można nabyć poprzez aplikację PulpUp. Trzeba przyznać, że został on wykonany w sposób profesjonalny, lektor wypowiada się bardzo wyraźnie, a kolejne punkty artykułu są wyraźnie zaakcentowane. W moim odczuciu jednak nie jest to nagranie pozbawione wad. Owszem, technicznie jest wszystko jak najbardziej poprawnie, jednak całość wydaje się aż zbyt sterylna. Być może to tylko kwestia tego, że sam nie słucham audiobooków, woląc zdecydowanie obcować z tekstem pisanym, jednak brakuje mi w tym delikatnego, emocjonalnego brudu. Wszak to felieton o grach i filmach, a nie akademicki wykład o zabarwieniu naukowym.
Chcecie wiedzieć, skąd wzięła się mitologia Diablo, jaka jest historia kultowego Sapera, jak gra Japonia lub czym był złoty wiek LucasArts? Wszystko to i wiele więcej w „CD-Action”!