Szarmancki, czarujący, uwodzicielski, elokwentny, inteligentny, charyzmatyczny, zabawny, troskliwy, przystojny – tak prezentuje się sylwetka idealnego mężczyzny według wielu kobiet. Co ciekawe, większość z tych cech posiadają także psychopaci, którzy na trwałe wpisali się do kanonu literackiego, a także filmowego. To oni stają się antybohaterami w powieściach wielu znanych pisarzy oraz horrorach, zwłaszcza niskobudżetowych produkcji z przełomu lat 60-90. Również kultura popularna przyczyniła się do wzrostu zainteresowania zagadnieniem psychopatii, a postacie otoczono swoistym kultem uwielbienia. Dziś mamy dla was coś specjalnego! Będzie to syntetyczne zestawienie najbardziej uznanych ikon klasyki kina grozy, ukazane w dość przewrotny sposób. Poniższą listę „dżentelmenów” dedykujemy zwłaszcza płci pięknej. Drogie panie, gotowe na poznanie potencjalnych kandydatów?
W motelu u Normana Batesa (Psychoza, 1960, reż. Alfred Hitchcock)
Przystojny kierownik pensjonatu uchodzi za klasyczny kliniczny przypadek osobowości rozszczepionej o zachwianej psychice. W niektórych opracowaniach to właśnie jego osobę traktuje się jako swoiste studium psychoanalizy. Freud z pewnością byłby dumny z takiego pacjenta! Wspomniany Norman Bates jako nastolatek brutalnie zamordował swoich rodziców w ich łóżku. Po dokonaniu mordu zachował sobie „na pamiątkę” ciało matki, które przetrzymywał w piwnicy. Jak to mówią, miłość aż po grób (a nawet i dalej)! Co prawda nie wszystkie panie potrafią tolerować maminsynków, ale miło, że darzy rodzica wieczną miłością. Niekiedy przebiera się w ciuchy swojej rodzicielki. Trzeba przyznać, że zna się na damskiej modzie, czyż to nie urocze? Mało który współczesny mężczyzna potrafi podzielać zainteresowania modowe swojej życiowej partnerki oraz w tak piękny sposób oddawać cześć i pamięć zmarłej mamie!
Kadr z filmu „Psychoza”
Duży chłopiec z zabawką (Teksańska masakra piłą mechaniczną, 1974, reż. Tobe Hooper)
Duży, silny i tajemniczy – takich chłopców też preferują dziewczyny. Inspiracją do wykreowania postaci Leatherface’a była biografia jednego z najsłynniejszych seryjnych morderców, jakich wydały na świat Stany Zjednoczone, Eda Geina, który chlubił się tym, że z oskalpowanej skóry tworzył obicia mebli. Trzeba przyznać, dość innowacyjny i kreatywny projektant! Jego filmowy odpowiednik również był wizjonerskim dekoratorem wnętrz. Nasz szarmancki bohater wie, jak traktować kobiety, czasami co prawda musi brać je siłą, ale przy tak sprawnym fizycznie mężczyźnie, każda może czuć się „bezpieczna”. W sytuacji zagrożenia stanie w obronie ze swoją zabawką, piłą mechaniczną. Ponadto dba o to, by swojej rodzinie nigdy nie zabrakło pożywienia na stole. Może nie grzeszy urodą, ale wygląd nie jest przecież najważniejszy. Dobrze, że ceni sobie wartości rodzinne. Czasami też bywa brutalny, ale kobiety także kochają agresywnych mężczyzn!
Kadr z filmu „Teksańska masakra piłą mechaniczną”
Pamięta, aby dzień święty święcić (Halloween, 1978, reż. John Carpenter)
Narzekacie, że wasi mężczyźni nie dbają o was i niedostatecznie szanują tradycje i święta oraz nie poświęcają wam czasu? Mike na pewno nigdy nie zapomni o waszych urodzinach! Szczególnie uwielbia Halloween, podczas którego rok w rok doskonale się bawi. W konkursach na najlepszy kostium jest bezprecedensowym zwycięzcą. Jego ekstrawagancki ubiór robi wrażenie i sprawia, że każde święto duchów staje się wyjątkową imprezą, podczas której rzeźbienie dyni to tylko gra wstępna. Będzie przy was zawsze czuwał, zwłaszcza w nocy, nie odstępując żadnej kobiety choćby na krok.
Kadr z filmu „Halloween”
Imprezowicz znad Crystal Lake (Piątek 13-ego, 1980, reż. Sean S. Cunningham)
Jason to typ imprezowicza. Lubi zwłaszcza szalone wypady nad jezioro. Wyposażony w maczetę, wie, jak rozkręcić każdą zabawę. Wyluzowany, konsekwentny, precyzyjny – to atrybuty postawnego i dynamicznego mężczyzny! Ma jednak jedną słabość, choć niektóre kobiety uznają to za subtelność, wrażliwość i delikatność. Jest zbyt zależny i przywiązany do swojej matki. Ale to słodkie! – rzecze część dziewczyn. Niektóre jednak nie lubią maminsynków, cenią sobie jasno zdefiniowane granice, niezależność i zaradność życiową. Mimo to gwarantuje wam poczucie bezpieczeństwa. Żaden oprych nie jest w stanie mu dorównać!
Kadr z filmu „Piątek 13-ego”
Władca snów (Koszmar z ulicy Wiązów, 1984, reż. Wes Craven)
Czy zdarzyło się paniom śnić o spotkanym ostatnio mężczyźnie, który wpadł wam w oko? Nie? Przedstawię zatem kogoś, o kim trudno jest zapomnieć! Mowa o dość sympatycznym jegomościu imieniem Freddy Krueger. Nasz oniryczny kochanek idealnie pasuje do zestawienia. Gustownie i skromnie ubrany w oldschoolowy sweter w paski oraz bawełniany kapelusz, zabawny, ceniący sobie szczególnie czarny humor i, co najważniejsze, wie, jak zawrócić nastolatkom w głowach! Zapewniam was, moje drogie panie, że często będzie pojawiać się w waszych sennych marzeniach . Czasem lubi też ostre numerki w łóżku…
Kadr z filmu „Koszmar z ulicy Wiązów”
Powyższe zestawienie czarnych charakterów, uznanych za największe ikony złotej ery horrorów, trzeba oczywiście potraktować z przymrużeniem oka. Są to postacie, które niejednokrotnie były wzorowane na autentycznych przypadkach seryjnych morderców i dokonywanych przez nie makabrycznych zbrodni. Faktem jest, iż Ci antybohaterzy posiadają cechy, które definiują klinicznych psychopatów. O każdym z nich można by pisać w nieskończoność. Kultura popularna przyczyniła się do popularyzacji tych postaci. Powstają gry wideo, planszówki, figurki, koszulki, kostiumy. Całe mnóstwo gadżetów. Tworzone są kolejne remaki, sequele czy rebooty. Zdaje się, że to niekończące się źródło inspiracji i twórcy z pewnością nie raz uraczą nas ich historiami.
Grafika główna: Bates Motel, Freddy Krueger, Jason, Leatherface
Inne artykuły z miesiąca tematycznego:
Upodlony bohater – Batman Nolana
A kiedy to ty jesteś tym złym! – czyli o grach z czarnym charakterem w roli głównej
Jak budzić strach? – modowy poradnik dla łobuzów
Zły nieujawniony Przykłady historii, w których nie ma na kogo zwalić winy
Najfajniejsze zołzy z bajek Disneya
Ja cię już gdzieś widziałem… – porównanie czarnych charakterów z ich pierwowzorami