Site icon Ostatnia Tawerna

Zostań mistrzem matematyki! – recenzja gry „Archimedes”

Najnowsza propozycja Egmontu, która spodoba się zapewne najmłodszym fanom gier, nosi tytuł Archimedes. Imię greckiego filozofa niezmiennie kojarzy się nam ze starożytnością i… matematyką! Jeśli więc chcecie sprawdzić swoje umiejętności logicznego myślenia, otwierajcie pudełko!

W skrócie

W niewielkim pudełku znajdziecie 55 kart matematyków (54 karty podstawowe oraz opcjonalna karta Reinera), 5 dużych żetonów symboli matematycznych oraz 25 żetonów punktów (po 5 z wartościami od 1 do 5). Zabawa trwa pięć rund, w trakcie których gracze zagrywają karty matematyków, tworząc matematyczne (no, serio!) równania. Archimedes to karcianka dla 2–5 graczy w wieku od 7 lat – nietrudna, a wciągająca. Ponadto dla dzieci, które dopiero zaczynają się uczyć matematyki, stanowi miłą alternatywę. Nauka przez zabawę zwykle przynosi najlepsze efekty!

Rozgrywka

Aby dobrze przygotować się do gry, należy odłożyć odpowiednią liczbę żetonów punktów karnych, następnie potasować karty. Każdy uczestnik powinien posiadać pięć na ręce. Pozostałe karty należy zakryć (rewersem do góry) i położyć w miejscu dostępnym dla wszystkich – jest to talia dobierania. Tuż przed rozpoczęciem rozgrywki odkrywamy pierwszą kartę z talii i kładziemy ją obok (jest to pierwsza ze stosu obliczeń), nieopodal układamy 5 żetonów równania matematycznego.

Pierwszą rundę rozpoczyna najmłodszy gracz, który układa równanie – najpierw odczytuje liczbę z karty leżącej na wierzchu stosu obliczeń, a następnie wykonuje sekwencje akcji, mających ukazać, jakie równanie tworzy. Kolejny etap to układanie równości (symbol „=” jest tutaj kluczowy), a następny – dobieranie kart (jeśli na ręce nie posiadamy takich, które by nam pasowały). Możliwe są cztery równania, jeśli przyjmiemy, że zagrywamy kolejno po dwie karty:

– dodawanie, np. 3 + 5 = 8;
– odejmowanie, np. 8 – 1 = 7;
– mnożenie, np. 3 x 4 = 12;
– dzielenie, np. 10 : 5 = 2.

Wynik równania musi się pojawić w naszym finałowym zagraniu jako ostatnia karta. Ponadto niedopuszczalne są takie równania jak: 3 = 4 + 4, co wydaje się oczywiste. Runda może zakończyć się zwycięstwem jednego gracza albo względnym remisem. Są też punkty karne dla wszystkich tych, którzy nie zdążyli się pozbyć kart z ręki. Jeśli w trakcie rundy wyczerpie się talia dobieranych kart i wszyscy gracze spasują, to również mówimy o końcu gry.

Na zakończenie

Twórcą gry jest niemiecki projektant gier planszowych, prywatnie doktor nauk matematycznych, Reiner Knizia. Tytuły jego autorstwa zachwycają fanów karcianek od wielu lat i podobnie jest z Archimedesem. Niewielkich rozmiarów gra może się podobać, ponadto jest ona bardzo użyteczna, jeśli nasze pociechy dopiero zaczynają przygodę ze szkołą (i matematyką). Karcianka została wykonana z największą starannością, a fakt, że mieści się w jednym pudełku (z estetycznym wykończeniem), pozwala na jej swobodne przewożenie. Ponadto autor zadbał jeszcze o dodatek w postaci karty jokera, przypisując do niej swoje nazwisko (karta Reinera). Podsumowując, jeśli szukacie czegoś wyjątkowego dla swoich pociech 7+, sprawdźcie Archimedesa!

Nasza ocena: 8/10

Fantastyczna i… matematyczna przygoda!

Grywalność: 9/10
Jakość wykonania: 10/10
Regrywalność: 7/10
Exit mobile version