Site icon Ostatnia Tawerna

Najciekawsze produkcje hiszpańskojęzyczne zdaniem redakcji

23 kwietnia obchodzimy Dzień Języka Hiszpańskiego. Został on ustanowiony w ramach hołdu dla Miguela de Cervantesa, twórcy m.in. powieści Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy. Chcąc uczcić ten dzień przygotowaliśmy dla Was zestawienie najciekawszych naszym zdaniem hiszpańskojęzycznych produkcji. Być może wybierzecie wśród nich coś dla siebie!

Labirynt Fauna

W tym zestawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć uhonorowanego aż trzema Oscarami Labiryntu Fauna, który wyszedł spod reżyserskiego warsztatu Guillermo del Toro. Ten oniryczny i ponadczasowy horror to nie tylko podróż w głąb dziecięcych fantasmagorii, ale także ludzkich żądz i demonów. Jednocześnie subtelny i przerażająco piękny w swoim wykonaniu obraz łączy w sobie co najlepsze z opowieści historycznej oraz grozy. Do tego świetny scenariusz, fabuła i charakteryzacja, która na trwałe zostaje w pamięci. Film Del Toro to pozycja obowiązkowa nie tylko dla miłośników dorobku filmowego reżysera, ale również dla tych, którzy sympatyzują z szeroko rozumianą fantastyką.

Sierociniec

Sierociniec to pełnometrażowy debiut Juana Antonio Bayrona, który szerokim echem odbił się na scenie nie tylko hiszpańskiego, ale i światowego horroru. Świadczy o tym łączna liczba nagród i nominacje, jakie zyskał w trakcie różnych festiwali filmowych. To właśnie ten obraz otworzył twórcy furtkę do większej kariery reżyserskiej. Sam film, jak na hiszpańskie produkcje przystało – mroczny, klimatyczny, urzekający poruszający. Taki zestaw uczuć zapewnia głębokie przeżycia podczas seansu – Marcin Panuś

REC

Akcja hiszpańskiego horror z 2007 roku REC rozgrywa się w Barcelonie. Śledzimy w niej reporterkę Angelę Vidal, która wraz z operatorem kamery Pablem, jest w trakcie realizacji programu dotyczącego zastępu straży pożarnej. Wraz z nimi wyrusza na nocną akcję ratowniczą, podczas której dzieją się niewytłumaczalne rzeczy. Oszaleli mieszkańcy jednej z kamienic atakują zarówno bezbronne osoby jak i policjantów. Okazuje się, że w budynku panuje wirus, który przywraca do życia nawet zastrzelone osoby. Mamy więc do czynienia z opowieścią o swego rodzaju zombie, tyle, że zrealizowaną w stylu found footage, czyli technice stylizowanej na amatorskie nagranie. Jest to niezwykle ciekawe podejście do tematu, które powinno zainteresować wszystkich fanów żywych trupów.

Oczy Julii

Jeśli szukacie ciekawego i trzymającego w napięciu thrillera, to z pewnością warto sięgnąć po Oczy Julii w reżyserii Guillema Moralesa. Tytułowa bohaterka traci cierpiącą na przewlekłą chorobę siostrę Sarę. Wstępnie jej śmierć uznana zostaje za samobójstwo. Jednak Julia nie chce dać temu wiary i rozpoczyna własne śledztwo. Zaczyna miewać wizje i po woli odkrywać przerażającą prawdę. Ceną za odkrycie całej tajemnicy może okazać się wzrok bohaterki.

Platforma

Platforma to thriller science-fiction, który w 2019 roku został zrealizowany dla platformy Netflix. Opowiada o wielopoziomowym więzieniu, na którego piętrach osadzeni zostali ludzie. Każdego dnia, na platformie zjeżdża jedzenie, a osadzeni mają kilka chwil, aby zjeść jak najwięcej. Niestety, zwykle na najniższe piętra nie zostają nawet resztki. Głodni i zdeterminowani więźniowie są zdolni do najokrutniejszych czynów, aby tylko utrzymać się przy życiu  – Piotr Markiewicz

El Ministerio del Tiempo

Ministerstwo Czasu to autonomiczna i tajna instytucja rządowa, podlegająca bezpośrednio Prezydium Rządu, o której wiedzą tylko królowie, prezydenci i kilka ważnych  osób. Przejście do innych czasów odbywa się przez bramy strzeżone przez patrole Ministerstwa. Jego cel: wykryć i uniemożliwić dotarcie do naszej teraźniejszości intruzowi z przeszłości – lub odwrotnie – w celu wykorzystania historii na swoją korzyść. Aby to zrobić, Patrole będą musiały przenieść się w przeszłość i uniemożliwić im jej osiągnięcie. Nasi bohaterowie to nie superbohaterowie, ale zwykli ludzie narażeni na niezwykłe sytuacje. Julián, pielęgniarka, Amelia Folch pierwsza kobieta uniwersytecka w Barcelonie z 1880 roku i Alonso de Entrerríos, żołnierz Tercios de Flandes.  Ich misja: walczyć, aby przeszłość się nie zmieniła, co oznaczałoby, że nasza teraźniejszość nie jest tym, czym jest. Aby to zrobić, muszą walczyć z kupcami i organizacjami, które chcą nim manipulować na korzyść ich lub obcych mocarstw. Ministerstwo jest ostatnią barierą, aby ze swoją wielkością i smutkami nasza historia była tym, czym jest.

Los protegidos

Mario nieśmiały i czuły wdowiec, ku swojemu oszołomieniu odkrywa, że ​​jego jedyny syn Carlitos  ma niesamowitą zdolność poruszania przedmiotami za pomocą umysłu. Tymczasem niedaleko od nich córka Jimeny zostaje porwana w środku nocy przez dziwnych mężczyzn. Przestraszona i wciąż niedowierzająca, że ​​jej córka przewidziała własne porwanie, Jimena próbuje znaleźć odpowiedzi, które zaprowadzą ją z powrotem do córeczki, i aby to zrobić, łączy siły z Mario, który również próbuje chronić swojego syna przed schwytaniem. Wraz z Sandrą, Culebra i Lucasem, trzema nastolatkami, którzy również zostali zagrożeni przez posiadanie dziwnych mocy, Mario i Jimena założą fałszywą rodzinę w anonimowym domu w Valle Perdido, na przedmieściach z dala od miasta. Od tego momentu cała piątka będzie próbowała prowadzić pozornie normalne życie, pomimo swoich uzdolnień, i dopilnować, aby ich sąsiedzi i koledzy nie poznali ich prawdziwej tożsamości – Bartosz Stuła

¡Ala… Dina!

Serial opowiada o przygodach Diny – dżinie, który po 400 latach zamknięty w lampie zostaje uwolniony i dołącza do rodziny Tomása, wdowca z dwójką dzieci, Evą i Álvaro, gdzie jest zatrudniona jako pracownik do prac domowych. Kiedy odkrywają moce Diny, zabraniają jej z nich korzystać. Mimo to Dina przy najmniejszej okazji ucieka się do swoich nadprzyrodzonych zdolności. Typowa rodzinna komedia.

El Inquilino

Leo Montes to wspaniały, a jednocześnie bardzo naiwny pisarz, który przyjeżdża do Madrytu, a jego szef umieszcza go w domu jednego ze swoich pracowników, który mieszka ze swoją współlokatorką. Bohater ma jednak pecha. Już na początku na głowę spada mu garnek i zanim umrze, do jego ciała zostaje przetransportowany kosmita, który zaginął na Ziemi po utracie statku. Główną zaletą tego serialu są świetne dowcipy, gdy głupi kosmita próbuje naśladować człowieka, którego zdominował.

Mur

Rok 2045. Brak zasobów naturalnych po III wojnie światowej doprowadził do ponownego wprowadzenia dyktatury w Hiszpanii. Miasto Madryt jest podzielone ogrodzeniem na dwa sektory; z jednej strony rząd i klasy uprzywilejowane, aż drugiej, za ogrodzeniem, reszta ludności. Dość ciekawa dystopia – Bartosz Stuła

Historias para no dormir  1966-2014

Był to serial telewizyjny pierwotnie emitowanym w latach 1966–1982 w telewizji hiszpańskiej. Wyreżyserowany i wyprodukowany przez Chicho Ibáñeza Serradora składa się z 29 odcinków o różnym czasie trwania. Charakteryzuje się serią antologii adaptujących dzieła literackie , kryminału, science fiction czy takich autorów jak Ray Bradbury, Edgar Allan Poe czy Robert Arthur, choć miał też premierę własnych scenariuszy. W 2021 nastąpił reboot serii.

Estoy vivo

Inspektor policji o imieniu Andrés Vargas ginie w pogoni za seryjnym mordercą znanym jako Nocny Rzeźnik, a po pobycie w „La Pasarela” i spotkaniu z El Enlace, reinkarnuje się w innym funkcjonariuszu policji, Manuelu Marquezie, pięć lat później. W swoich policyjnych akcjach mających na celu schwytanie mordercy Andrés będzie miał za towarzyszkę własną córkę Susanę. W drodze powrotnej na Ziemię towarzyszy mu również El Enlace . Nikt nie może poznać jego prawdziwej tożsamości, ale Andrés Vargas, obecnie Manuel Marquez i tak umrze. Fantastyka i kryminalna intryga przeplatają się w tej produkcji TVE, która oprócz nadprzyrodzonej policyjnej bazy fabularnej zawiera również elementy dramatyczne i humorystyczne.

Ángel o demonio

To hiszpański serial o zjawiskach nadprzyrodzonych emitowany przez Telecinco przez 22 odcinki podzielone na 2 sezony wyemitowane w 2011 roku. Fabuła opowiada o nieustannej wojnie toczonej między aniołami a upadłymi, którzy toczą bitwę sięgającą czasów odwieczny. Podczas gdy demony powodują ból i zniszczenie, misją aniołów jest próba naprawienia problemów spowodowanych przez upadłych. Ángel o demonio śledzi życie Valerii, dziewczyny, której życie zmienia się o 180 stopni, gdy Natael wyznaje, że jest aniołem i zleca jej misję walki z siłami zło – Bartosz Stuła

La fuga

W niedalekiej przyszłości zasoby ropy naftowej są prawie wyczerpane, a ich wydobycie nie jest opłacalne, co powoduje, że światowy kryzys gospodarczy jest prowokowany wraz z rosnącą niestabilnością ludności. Rząd podejmuje odpowiednie kroki w obliczu tego, co się stało, ale to powoduje powstawanie nowych ruchów oporu, które francuska organizacja stara się ograniczyć. Daniel , jeden z przywódców rewolucyjnego ruchu oporu, był prześladowany i więziony przez pięć lat w La Torre, więzieniu położonym na pełnym morzu, za początkowo przeciwstawianie się rządowi. Anna – jego żona, jest gotowa zrobić wszystko, aby go stamtąd wydostać, spróbuje pomóc mu w ucieczce, udając urzędnika państwowego. Dlatego też stara się dostać miejsce w Korpusie Funkcjonariuszy Więziennych i dostać stanowisko w La Torre, ale w swoim planie znajdzie wszystko, co jest rodzajem nieprzewidzianych zdarzeń i będzie cierpieć z powodu wypadków, które narażają ich życie na poważne ryzyko.

Paraíso

Levante, 1992, koniec lata w nadmorskim miasteczku. Sandra, Eva i Malena mające po 15 lat, znikają w nocnym klubie bez śladu. Wygląda na to, że policja nie patrzy we właściwym kierunku, więc Javi, młodszy brat Sandry, rozpoczyna śledztwo z Quino i Álvaro, swoimi najlepszymi przyjaciółmi, oraz Zetą, klasowym tyranem. Razem odkrywają, że ci, którzy mają jego siostrę, nie są z tego świata. Wraz z Costą, wytrwałym agentem Guardia Civil, gang będzie musiał odkryć plany tych nadprzyrodzonych istot, jeśli chcą znaleźć dziewczyny, zanim będzie za późno.

Luna, El misterio de Calenda

Serial opowiada o tajemniczym świecie wilkołaków, a także obraca się wokół sędziego, który przeprowadza się do małego miasteczka. Tam, z dala od wielkiego miasta, podróżuje ze swoją nastoletnią córką i razem mierzą się z wilkołakami i innymi fantastycznymi stworzeniami, bardziej typowymi dla opowieści i legend. Sędzia będzie próbowała znaleźć logiczne wytłumaczenie kilku szokujących wydarzeń, a w śledztwie będzie jej towarzyszyć grupa funkcjonariuszy policji sądowej. Tymczasem jej córka przeżyje niebezpieczną historię miłosną wraz z wilkołakiem – Bartosz Stuła

El barco

Globalna katastrofa powoduje kataklizm, który prowadzi do zniknięcia lądu. Gdy planeta jest zalana wodą, załoga i młodzi uczniowie szkolnego statku wydają się być jedynymi, którzy przeżyli… Odizolowani od reszty świata, którzy nawet nie wiedzą, czy jeszcze istnieje są pasażerowie pewnego statku. Głównym odpowiedzialny za doprowadzenie statku do portu są pewien kapitan i naukowiec statku. Oprócz obecnych tam uczniów studentów jest też Ulises, zbuntowany pasażer na gapę z zadatkami na bohatera oraz Ainhoa, nastoletnia córka kapitana, która wsiadła na pokład wraz ze swoją młodszą siostrą Valerią w wyniku niedawnej śmierci matki, by być bliżej ojca.

Supercharly

Dzień, w którym Carlos Cansado ulega wypadkowi i traci pracę, oznacza początek nowego życia. Nagle zaczyna doświadczać dziwnych zjawisk: potrafi czytać w myślach napotkanych ludzi, widzieć sytuacje, które wydarzą się w przyszłości i jest w stanie poruszać przedmiotami siłą swojego umysłu. Główny bohater uważa, że ​​wszystko wynika ze stresu związanego z utratą pracy, ale genetyk daje mu odpowiedź, której potrzebuje: ma jeszcze jeden gen, który stanowi źródło jego mocy, dzięki którym można go uznać za swego rodzaju superbohatera. Carlos będzie musiał przyjąć ten nowy aspekt i zacząć działać jako Supercharly, ale w swoim codziennym życiu nadal będzie absolutną katastrofą. W dodatku nie będzie mógł powiedzieć swojej żonie ani trójce dzieci, że jest superbohaterem, co spowoduje wiele konfliktów w domu. Wraz ze wzrostem popularności Supercharly, życie osobiste Carlosa będzie coraz bardziej skomplikowane – Bartosz Stuła

*niektóre nazwy pozwoliłem sobie przetłumaczyć

Exit mobile version