Innowacja i blef – ot co! W tych dwóch słowach zawiera się kwintesencja najnowszej gry wydawnictwa Rebel. Stranger Things. Attack of the Mind Flayer Joeya Vigoura to prawdziwa, pełna niespodzianek perełka, która spodoba się nie tylko fanom popularnego serialu.
Strzeżcie się
Kiedy Łupieżca umysłów tworzy armię opętanych ludzi, nikt nie jest bezpieczny. Inwazja na Ziemię wydaje się nieunikniona, ponieważ wielu mieszkańców planety znajduje się już pod kontrolą bezwzględnego potwora. W omawianej grze z pogranicza horroru i przygodówki biorą udział dwie drużyny – wolni i opętani. Stają oni do bezpośredniego starcia, w którym wygraną nie można się podzielić. Wolni konsekwentnie odpierają ataki łupieżców, opętani – dążą do zawładnięcia umysłami innych (opętują lub pozbawiają przytomności). W trakcie rozgrywki, nawiązującej bezpośrednio do fabuły serialu, musimy zachować czujność i ochronić nie tylko swoich przyjaciół, ale i samego siebie.
Pierwsze kroki
Jeszcze przed rozgrywką należy ostrożnie wypchnąć wszystkie kartonowe elementy z arkuszy (10 płytek postaci) znajdujących się w kompaktowym pudełku, następnie umieścić je pod plastikową wypraską (co ma uniemożliwić mniejszym elementom gry przemieszczanie się w pudełku). W rozgrywce może brać udział od czterech do dziesięciu graczy. Każdy uczestnik dostaje płytkę postaci i umieszcza ją przed sobą, następnie sortowane są karty przygód.
W międzyczasie wybierana jest również odpowiednia liczba kart łupieżców umysłów i gofrów (zgodnie z tabelą w instrukcji), które niedługo później rozdawane są graczom. To właśnie w tej chwili dowiadujemy się, czy jesteśmy opętani, czy… tymczasowo wolni. Pozostałe karty przygód tasuje się i rozdaje graczom – trzy, zakryte, dla jednej osoby. Gwoli ścisłości, ręka startowa to cztery karty. W międzyczasie tworzona jest również talia wspólna – trzy zakryte stosy o podobnej liczbie kart (złożone z kart przygód) i trzy wylosowane karty spotkań.
Rozgrywka
Zaczyna najmłodszy gracz. Kiedy wierzchnia karta z talii wspólnej zostaje odkryta, gracz kładzie ją na stole tak, aby wszyscy mogli zapoznać się z jej zawartością. Może to być karta przygody (silny cios, pomocna dłoń, gofr, łupieżca umysłów, wspomnienia) albo karta spotkania. Każda z nich wywołuje inny efekt i ma bezpośredni wpływ na przebieg akcji – trzy karty łupieżcy umysłów sygnalizują opętanie (ALE: każda karta wspomnień anuluje kartę łupieżcy umysłów!), podczas gdy trzy karty silnych ciosów powodują utratę przytomności (ALE: karta pomocnej dłoni anuluje kartę silnego ciosu!)*. Jeżeli aktywowana jest karta spotkań, gracze koniecznie muszą wziąć udział w wydarzeniu (wyłączając tych, którzy są nieprzytomni…).
Po rozpatrzeniu efektu owej karty gracze milczą i biorą dwie karty z ręki, następnie dają jedną z nich graczowi po lewej stronie i jedną graczowi po prawej stronie. Otrzymane karty należy wsunąć pod płytki postaci. Co istotne, w czasie spotkania tylko opętani gracze mogą oddawać karty łupieżcy umysłów (wolni je zatrzymują). Gra kończy się, gdy maksymalnie dwóch graczy pozostaje w grze lub zrealizowana została trzecia karta spotkania. Finał zwiastuje warczenie wszystkich opętanych graczy (tak, tak…), którzy w taki sposób przyzywają łupieżcę umysłów i oklaski, na stojąco, wolnych graczy. I od razu, choć niekonwencjonalnie, wiadomo, kto wygrał!
Subiektywnie
Recenzowana gra – Stranger Things. Attack of the Mind Flayer – to wciągająca karcianka, która umili czas graczom powyżej 10 roku życia, jak sugeruje wydawca. Co równie istotne, rozgrywka jest planowana na około 20 minut, więc nie potrzebujecie dużo czasu, żeby oderwać się na chwilę od codzienności. Propozycja jest na tyle intuicyjna, że mogą w nią grać zarówno osoby, które znają uniwersum Stranger Things, jak i takie, które jeszcze nie miały okazji się z nim zapoznać.
Ilustracje zachwycają – wprowadzają w klimat i przywołują na myśl konkretne wydarzenia, umożliwiają również wprowadzenie nowych graczy w klimat lat 80. (charakterystyczny dla serialu). Podsumowując, Stranger Things. Attack of the Mind Flayer to świetna imprezówka, która opiera się przede wszystkim na (negatywnej) interakcji, generująca jednak dużo zabawy i… śmiechu.
* Gofr nie wpływa na rozgrywkę, ale pozwala uzyskać więcej punktów – 1 punkt za każdego gofra!
Nasza ocena: 8,5/10
Blefuj i baw się! Oto domowe Stranger Things!Grywalność: 10/10
Jakość wykonania: 9/10
Regrywalność: 7/10