Zaprojektowana przez Jamesa M. Warda i wydana przez TSR w 1976 roku „Metamorphosis Alpha” to pierwsza na świecie fantastycznonaukowa gra fabularna. Polskie wydanie, przygotowane przez zespół k6 trolli, ukazało się w lutym 2017 roku.
Gra
Zaprojektowana przez Jamesa M. Warda i wydana przez TSR w 1976 roku „Metamorphosis Alpha” topierwsza na świecie fantastycznonaukowa gra fabularna. Gra zaledwie o miesiąc wyprzedziła opublikowany przez Flying Buffalo system „Starfaring” Kena St. Andre, autora „Tunnels & Trolls” (wyd. polskie 2015). Świat „Metamorphosis Alpha” został zainspirowany powieścią Briana W. Aldissa „Non stop”.
Akcja „Metamorphosis Alpha” rozgrywa się na przemierzającym kosmos okręcie pokoleniowym, który uległ poważnej awarii, przelatując przez obłok promieniowania. Po kilkuset latach dryfowania w przestrzeni kosmicznej pozbawieni pomocy ziemscy koloniści cofnęli się w rozwoju do poziomu ludów pierwotnych. Wciąż walczą o przetrwanie, trwając na pokładzie napromieniowanego okrętu, otoczeni przez zmutowane zwierzęta, roboty i pozostałości zapomnianej, nierozumianej już dla nich technologii. Nie znają innego życia, uważając okręt za dom i cały znany im świat, przy czym nie są świadomi, gdzie się znajdują ani skąd wzięli się na pokładzie. Ta wiedza została zapomniana, choć wyjątkowo odważni (lub szaleni) mogą pewnego dnia odkryć prawdę.
Mechanika gry oparta jest głównie na rzutach za pomocą trzech kostek sześciościennych i zestawie kilku tabel. Postacie graczy mogą być ludźmi, humanoidalnymi mutantami lub zmutowanymi zwierzętami. Każdy z tych typów postaci ma swoje mocne i słabe strony. Ludzie cieszą się posłuchem i zaufaniem wśród innych istot, co pozwala im znajdywać stronników i tworzyć oddziały złożone z bohaterów niezależnych. Z kolei humanoidalne i zwierzęce mutanty dysponują niesamowitymi mocami ułatwiającymi przetrwanie (od wystrzeliwanych kolców, przez regenerację, po manipulację czasem), lecz te zdolności okupione są wywołanymi przez promieniowanie wadami.
W „Metamorphosis Alpha” nie ma poziomów ani punktów doświadczenia. Postacie rozwija się, zdobywając lepszy ekwipunek oraz wiedzę na temat otoczenia i dawnych technologii. Ponadto przetrwanie każdego kolejnego dnia jest nagrodą samą w sobie. Gra słynie z wysokiej śmiertelności postaci (autor zaleca drużyny liczące przynajmniej 6–8 osób i daleko posuniętą ostrożność na sesji) oraz oryginalnego wydania złożonego bardzo małą czcionką. Kolejne edycje gry przyniosły zmianę podstawowych założeń settingu, wprowadzając m.in. atak obcych i zderzenie okrętu z asteroidą, a także modyfikacje mechaniki. Część wykorzystanych w „Metamorphosis Alpha” pomysłów trafiła do kolejnej gry Warda zatytułowanej „Gamma World” (TSR, 1978).
Autor
James M. Ward (ur. 1951) to amerykański projektant gier i autor. Z grami fabularnymi związany jest od samego początku hobby i branży jako jeden z graczy w drużynie Gary’ego Gygaxa podczas kampanii „Greyhawk”. W TSR pracował w latach 1980–1984 i 1986–1996, zajmując się m.in. marketingiem, licencjami oraz kierując departamentami beletrystki i rozwoju produktów. Związany z takimi firmami jak Lucas Arts, Wizards of the Coast, Marvel, Del Rey, Interplay, Sierra On-Line, SSI, Fast Forward Entertainment oraz Margaret Weis Productions. Autor powieści i opowiadań, m.in. trylogii na podstawie gry komputerowej „Pool of Radiance” (SSI, 1998). Oprócz „Metamorphosis Alpha” i „Gamma World” pracował nad kilkudziesięcioma grami, od fabularnych, przez planszowe, po komputerowe i karciane. Wśród
napisanych bądź współtworzonych przez Jamesa M. Warda tytułów są m.in. „Gods, Demi-Gods & Heroes” (TSR, 1976), „Deities & Demigods” (TSR, 1980), „Greyhawk Adventures” (TSR, 1988) oraz „Dragon Ball Z Collectible Card Game (Score Entertainment, 2000).
W 2016 roku, podczas odbywającego się w Lake Geneva konwentu Gary Con, James M. Ward otrzymał za całokształt pracy przyznaną po raz pierwszy Lifetime Achievement Award.
Wydanie
Polska edycja gry fabularnej „Metamorphosis Alpha” została przygotowana z zachowaniem najważniejszych cech oprawy graficznej i typografii oryginalnego wydania. Zostały także naniesione erraty, poprawiono również kilka innych błędów. Do podręcznika dołączono przygodę „Przebudzenie” autorstwa Jamesa M. Warda. Wraz z podręcznikiem głównym został opublikowany dodatek „Mordercza mila” – przygoda do rozegrania solu lub razem z drużyną, zawierająca także opisy nowych potworów i dodatkowego ekwipunku.
Oba podręczniki zostały wydane zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Można je zakupić w sklepie Gindie.pl.
„Metamorphosis Alpha”: 52 strony, oprawa zeszytowa, cena 30 zł (druk) lub 10 zł (PDF). „Mordercza mila”: 16 stron, oprawa zeszytowa, cena 5 zł (druk) lub 3 zł (PDF).
O k6 trolli
k6 trolli to grupa fanów RPG zainteresowanych historią hobby. W 2015 roku wspólnymi siłami wydali „Tunnels & Trolls”, jedną z najstarszych gier fabularnych na świecie, oryginalnie opublikowaną w 1975 r. W 2017 roku przygotowali polską edycję „Metamorphosis Alpha”, pierwszej fantastycznonaukowej gry fabularnej, oryginalnie wydanej w 1976 roku. Działalność k6 trolli ma charakter niekomercyjny.
e-mail: kontakt@k6trolli.pl
www: k6trolli.pl