Z pewnością wielu z Was nieraz miało okazję zagrać w kalambury – grę towarzyską, polegającą na przedstawieniu haseł za pomocą gestów lub rysunków. Zabawa ta, choć prosta, przez swój dynamizm i możliwość ekspresji, do dzisiaj świetnie sprawdza się przy rozruszaniu najbardziej leniwych „posiadówek”. Twórcy gry Hint od Rebela – Jesper Bülow i Jonas Resting-Jeppesen – znani też z gry quizowej Wiem Lepiej, poszli o krok dalej, rozbudowując znany z kalamburów system zgadywania haseł o wiele ciekawych, dodatkowych mechanik. Przyjrzyjmy się bliżej ich propozycji.
Oprawa wizualna na duży plus
W zestawie otrzymujemy estetyczne pudełko w formie walca, utrzymane w trzech dominujących kolorach – białym, czarnym i jasnoniebieskim. Identyczna stylistyka kolorów została zastosowana również w przypadku jego zawartości. W skład gry wchodzi 150 kart z hasłami, obręcz do mocowania kart, 2 pionki, tabliczka do rysowania, ścieralny mazak, 90-sekundowa klepsydra oraz instrukcja. Wszystkie elementy wykonane są z dobrej jakości materiałów sztucznych i papieru. Całość wygląda bardzo przyjemnie.
Słów kilka o mechanice
Gra przeznaczona jest dla 4 i więcej osób, a jedna rozgrywka trwa około 30 minut. Uczestnicy zabawy dzielą się na dwie drużyny, zakładają obręcz na górną część opakowania i umieszczają swoje pionki na polu początkowym na brzegu pokrywki. Następnie wsuwają w szczeliny obręczy 3 losowe karty z hasłami i wyznaczają osobę, która w ciągu 90 sekund pokaże, zanuci, narysuje lub opisze 5 haseł na wylosowanej przez siebie karcie. Kluczem jest przedstawianie ich w taki sposób, aby nie wypowiedzieć zakazanego słowa zapisanego czerwonym kolorem na każdej z kart. Nie jest to takie proste!
Haseł jest mnóstwo i dotyczą one dosłownie każdej dziedziny, zaczynając od opisywania smaków chipsów, przez nucenie piosenek Krawczyka, a kończąc na rysowaniu rodzajów kosmetyków. Za odgadnięcie haseł grupa otrzymuje punkty. Po przesypaniu piasku w klepsydrze, jeśli danej drużynie nie udało się odgadnąć jakiegoś hasła, przeciwnicy mogą spróbować zawalczyć o dodatkowe punkty. Następnie drużyny przesuwają pionki o tyle pól, ile punktów udało im się zdobyć podczas danej rundy i obracają obręcz o jeden obszar zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wykorzystane karty z hasłami uzupełniane są przez kolejne z talii. Gra kończy się w momencie, w którym pionek dotrze do pola końcowego.
Ciekawe rozwiązania
Choć pozycja w dużej mierze opiera się na odgadywaniu haseł, ciekawym urozmaiceniem są obszary podwójnie punktowane i te wymagające ciągnięcia dodatkowej karty. Mamy też specjalne pola zwane „Ostatnią Prostą”. Jeśli znajdzie się na nim pionek jednej z grup – i nie jest do niego przypisana żadna karta – drużyna wybiera hasła swoim oponentom.
Gra Hint to interesująca alternatywa dla fanów typowych kalamburów i graczy preferujących formuły polegające na aktywnej interakcji z innymi. Dzięki przejrzystym zasadom, ciekawym mechanikom, mnogości kart i czterem sposobom przedstawiania haseł, pozycja z powodzeniem może stanowić stały element każdej domówki.
Nasza ocena: 7,2/10
Interesująca alternatywa dla fanów typowych kalamburów.Grywalność: 8/10
Jakość wykonania: 7/10
Regrywalność: 8/10