Site icon Ostatnia Tawerna

Gry na telefon w 2022 roku – czy produkcje mobilne mogą równać się z grami na PC i konsole?

Nie ma co ukrywać, że rynek gier mobilnych w przeciągu ostatnich dziesięciu lat rozwinął się na niespotykaną wcześniej skalę. Duzi wydawcy tacy jak Activision Blizzard czy Electronic Arts od dawna są na nim obecni i regularnie wydają swoje produkcje, często oparte o znane franczyzy takie jak FIFA, Call of Duty czy Diablo. Mimo tego spora część społeczności graczy nadal niechętnie patrzy na tę gałąź branży, zakładając, że nie ma w niej żadnych wartych uwagi tytułów. Jak jest naprawdę?

Czy gry na telefon w 2022 roku są warte uwagi?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie w możliwie jak najlepszy sposób, trzeba na początek zasięgnąć po garść statystyk i prognoz. Według artykułu opublikowanego na łamach serwisu Mashable SE Asia obecnie aż 60% ogólnego rynku gier stanowią produkcje mobilne, osiągając tym samym wycenę na poziomie aż 136 z 222 miliardów dolarów. Jest to bez wątpienia imponujący wynik, który potwierdza niejako, że produkcje dedykowane na telefony już dawno przestały być zwykłymi „zapchaj dziurami”. Granie mobilne swój skok popularności w ostatnich dwóch latach zawdzięcza przede wszystkim pandemii wirusa COVID-19, który — doprowadzając do globalnego lockdownu — sprawił, że telefon był często jedynym urządzeniem umożliwiającym interaktywną zabawę. Według prognoz portalu Global NewsWire wzrost ten będzie stale się utrzymywał i rynek gier mobilnych osiągnie w 2030 roku wielkość na poziomie aż 338 miliardów dolarów.

Odstawiając na bok statystyki, które przedstawiły nam suche liczby, warto się jednak skupić na tym, co ów rynek może nam zaoferować. Jak się okazuje — może bardzo wiele. Wchodząc do dowolnego sklepu z aplikacjami takiego jak App Store czy Google Play proponowane są nam rozmaite produkcje. Od tych mniej wymagających, idealnych do krótkich posiedzeń jak proste Sudoku po rozbudowane i zaawansowane gry angażujące na długie godziny. Jeśli chcemy, możemy za relatywnie niewielką opłatą zakupić Minecrafta, który w niewielkim stopniu odbiega jakością od swojej podstawowej wersji. Jeśli zaś wolimy coś, co cechuje większa akcja, to Diablo Immortal jest tutaj idealnym rozwiązaniem. Zwolennicy strategicznych gier znajdą na pewno coś dla siebie w kolejnych iteracjach popularnego Clash of Clans.

Omawiając rynek gier mobilnych, nie sposób nie wspomnieć o sposobach jego monetyzacji. W tym głównie upatrywać można ogólnej niechęci do tego typu produkcji. Faktem jest, że obecnie gry na telefon są czasem wręcz naszpikowane  mikrotransakcjami, które przyśpieszają (lub w ogóle umożliwiają) progres. Na szczęście, znajdziemy też produkcje, gdzie monetyzacja nie jest aż tak nachalna, rozgrywka całkiem przyjemna i dająca frajdę na długie godziny. Jeśli szukacie konkretnych propozycji najlepszych gier na telefon, to np. redakcja XGP.pl przygotowała listę aż 15 takich produkcji – aby się z nią zapoznać, wystarczy klikać w podlinkowany fragment.

 

Exit mobile version