Never laugh at a dragon while it is still breathing, ‘proclaimed the Tolkien hero Bilbo Baggins. Indeed, there are no jokes with dragons, even when it seems to us that the defeated beast is already at our feet, it usually quickly raises its fire-breathing head and … the fun begins again. On September 21-26, 2020, real miracles and wonders appeared in Zagłębie Mediateka. Anyone wandering the library corridors these days could then come across mysterious elves, sorcerers, trolls, dwarfs, dragons, creatures of various kinds, as well as sympathetic hobbits. In September, Mediateka was ruled by fantasy, or more precisely: Fantastyka2020.
Fantastyka2020 turned out to be a large-scale event, dealing with the complex and extremely interesting subject of fantasy, rooted in every area of human life, not only in literature, but also in the visual layer of the contemporary iconosphere: films, computer games, visual and performative arts. As part of eight blocks of fascinating events, there were discussions, meetings with authors, film screenings, an exhibition opening, but also meetings for fans of computer and board games, and even … practical classes in creating your own grimoire. If someone does not know what is behind this mysterious-sounding word, we hurry with explanations – this is an old book of magical knowledge. A real gateway to the land of wonder, wonders and exciting adventures.
Among the invited guests of Fantastyka2020 there were such fascinating personalities as the writer Anna Kańtoch, the legendary translator of Terry Prattchet’s books – Piotr W. Cholewa , the publisher Sonia Draga or the writer Jakub Ćwiek .
Program wydarzenia ułożony został na zasadach spójnej i – rzecz jasna – fantastycznej narracji, w której wszystkie elementy współgrały ze sobą tworząc logicznie skomponowaną całość. Podczas dyskusji dotyczącej miejsca fantastyki w głównym nurcie literatury – o jej nie zawsze łatwej codzienności – rozmawiali wydawcy, twórcy i tłumacze. Zastanawiali się jakim cudem część krytyków literackich wprost alergicznie reaguje na słowo „fantastyka”, automatycznie spychając książki z tej czytelniczej przestrzeni do kategorii książek ułomnych, wartościowych inaczej, czy wręcz, o zgrozo, niegodnych zaliczenia do świata literatury przez wielkie L. Że to irracjonalne, dowiodło spotkanie z Jakubem Ćwiekiem, pisarzem, komikiem stand-upowym i podróżnikiem. Zresztą wierzymy, iż cała Fantastyka2020 przyczyniła się do tego, iż każdy z uczestników po usłyszeniu retorycznego pytania: czy fantastyka może aspirować do literackiego kanonu?, odpowie bez wahania: ależ cóż to za pytanie, jak najbardziej!
Analogiczną sytuację odnaleźć możemy w świecie filmu, który nie tylko namiętnie zawłaszcza baśniowe przestrzenie wyobraźni, ale ponadto opowiada w sposób sugestywny i wiarygodny o wyzwaniach oraz przygodach współczesnego świata. Zresztą kto z uczestników dobiegł do mety filmowego maratonu, ten wie, jak aktualne pozostają klasyczne filmy George’a Millera. A komu było mało filmowej fantastyki, mógł nasycić się krótkometrażowymi filmami fanowskimi.
Nie łatwo było wybrać zwycięzców konkursu „Inicjały i bordiury – tajemne słowa książkowe”. Poziom… fantastyczny! Świadczy o tym najlepiej pokonkursowa wystawa prac, która zadziwia różnorodnością pomysłów, śmiałą wizją oraz jakością wykonania.
Fans of games, both computer and traditional, board games, could drown in the world of dark dungeons, flickering swords, shining lasers and fire-breathing dragons. They were daredevils who managed to pass through the most dangerous corridors and reach the colorful land at the end of the tunnel … After all, in fantasy, as in real life – it is often not about winning, but about crossing the impassable , reaching where no one else has did not arrived. But most of all, experience the joyful adventure of the imagination, while having delicious fun, at the same time being drawn into a story, from which it is a pity to return to a world where every equation without secrets has its boring solution.
The project confirmed the thesis that by using the artistic language of the 21st century, which involves combining words, images and sounds, and phantoms of reality , you can tell a story in a credible way, which will become an extraordinary holiday for all participants of culture who are hungry for what is wise, fun and sincere.