Każdy gracz ma takie tytuły, które wspomina z dużą dozą nostalgii – bo wychował się, grając właśnie w tę pozycję albo to właśnie tak zaczęła się jego miłość do elektronicznej rozgrywki. Ponieważ powracający z remasterami na PS4 Crash ponownie podbija listy sprzedaży – mamy dla was zestawienie 18 ciekawostek, które powinien wiedzieć każdy fan tej postaci!
Zanim przejdziemy do właściwego tekstu, jeśli nie mieliście okazji zapoznać się ze zwiastunem odświeżonej wersji gier, koniecznie obejrzyjcie poniższy filmik:
1. Za serię odpowiada studio Naughty Dog, które stworzyło również takie marki jak Uncharted oraz Jak & Daxter
Naughty Dog tworzy w tej chwili największe, najlepiej oceniane tytuły na PlayStation 4 (firma stworzona przez Andy Gavina i Jasona Rubina w 1984 roku została kupiona przez Sony w 2001 roku). To właśnie z rąk zespołu z Santa Monica wyszły takie marki jak Uncharted oraz The Last of Us. Ale pierwszą wielką serią, która okazała się być ogromnym sukcesem, była kolorowa platformówka wydana na konsolę PSX – Crash Bandicoot.
Crash świecił triumfy na pierwszym PlayStation, ale ponieważ Naughty Dog nie posiadało praw do marki (pozostały w rękach Universala), zdecydowano o rozpoczęciu tworzenia zupełnie nowego ip na PlayStation 2 – Jak & Daxter. Trzy gry z nowymi bohaterami osiągnęły bardzo dobre recenzje i wyniki sprzedażowe, a jeszcze w tym roku będziemy mieli okazję zagrać w odświeżone wersje na PS4.
Ewolucja logo Naughty Dog – pierwsze logo używane w latach 1986-1996, drugie – współczesne logo (źródło grafik – link):
2. Pierwsza gra z serii miała swoją premierę w 1996 roku – ponad 20 lat temu!
Patrząc na remaster trzech pierwszych części, trudno uwierzyć, że najstarsza odsłona serii miała swoją premierę ponad 20 lat temu. A dokładniej 9 września 1996 roku – w tym roku jamraj skończy 21 lat.
3. Główny bohater to nie lis a… jamraj
Główny bohater swoim wyglądem przypomina raczej lisa (i wielu graczy sądzi, że nim jest), ale nic bardziej mylnego! Crash to jamraj – genetycznie zmodyfikowany przez Doktora Neo Cortexa. Eksperyment nie udaje się i dzięki temu powstaje jedna z najsympatyczniejszych postaci z platformówek.
Jamraje to rodzina torbaczy zamieszkujących Australię i Nową Gwineę. Większość akcji na fikcyjnych wyspach inspirowana jest właśnie Australią. Jamraje są dość małe, wyglądem przypominają szczury i trudno je zauważyć, ponieważ w dzień przede wszystkim odpoczywają.
Perameles gunni z rodziny jamrajów – bezpośrednia inspiracja postaci Crasha (autor zdjęcia: JJ Harrison, źródło grafiki – link)
Twórcy, decydując się na wybór jamraja, musieli jednak wziąć pod uwagę dwie rzeczy:
- ograniczenia technologiczne konsoli,
- kolory poziomów.
Właśnie dlatego Crash nie ma szyi (trudniejsza animacja postaci), a jego sierść zamiast szarego ma pomarańczowy odcień. Dzięki temu łatwiej go dostrzec i odróżnić od skrzynek i ziemi. Z powodu ograniczeń sprzętowych sterowana przez graczy postać nie ma również ogona (problemy z odpowiednią animacją).
Crash Bandicoot N Sane Trilogy – materiały promocyjne
4. Początkowo bohaterem miał być… wombat!
Postać Crasha miała konkurować z Mario (Nintendo) oraz Sonickiem (Sega), dlatego bardzo dużo czasu poświęcono na odpowiedni wybór bohatera. I nie od razu zdecydowano się na jamraja. Początkowo nasz protagonista nazywał się Willie the Wombat, ale rozważano też inne torbacze z regionów Tasmanii. W trakcie prac nad wizualizacją bohatera zespół zdecydował się na wybór jamraja.
Wombat tasmański (autor zdjęcia – JJ Harrison, źródło grafiki – link)
5. Crash Team Racing mógł wyjść przed premierą Crasha Bandicoota 3
Plan premier przygód Crasha na PSX wygląda dość przejrzyście:
- Crash Bandicoot – 9 września 1996 (Ameryka Północna),
- Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back – 5 listopada 1997 (Ameryka Północna),
- Crash Bandicoot: Warped – 4 listopada 1998 (Ameryka Północna),
- Crash Team Racing – 19 października 1999 (Ameryka Północna).
Niewiele jednak brakowało, a to właśnie arcade’owe wyścigi bohaterów serii ukazałyby się wcześniej od Crasha Bandicoota 3. Początkowo Naughty Dog przygotowało wstępne zasady gameplayu i postacie w pojazdach nie posiadały modeli, a kwadratowe kształty (gdyby gra miała mieć nowe postacie). Gdy Sony wyraziło zainteresowanie projektem i chęć stworzenia takiej gry w uniwersum Crasha, przystąpiono do przenoszenia twarzy i animacji bohaterów do gry.
Prace nad grą rozpoczęły się od razu po ukończeniu Crasha Bandicoota 2, natomiast nad Warped ruszyły w styczniu 1998 roku. Od tego momentu zespół poświęcał czas równolegle dwóm tytułom. Kontrakt Naughty Dog zakładał produkcję trzech gier w uniwersum Crasha, ale ponieważ Team Racing był w zaawansowanej etapie, a prace nad Warped ruszały, zdecydowano się na wydanie obu gier. Proces developerski CTR trwał zaledwie 8 miesięcy (Crasha 3 – 10,5 miesiąca), ale ponieważ Naughty Dog chciało najpierw dokończyć swoje pomysły i zrealizować do końca Warped – wyścigi zostały wydane rok później.
6. Polar i Pura mieli jeździć jednym pojazdem w Crash Team Racing
PSX nie było aż tak mocną konsolą, aby sprostać wszystkim pomysłom studia z Santa Monica. Polar (niedźwiadek) i Pura (tygrysek) miały początkowo jeździć razem, a gracz sterowałby kartem z dwoma postaciami. Niestety okazało się to zbyt wymagające dla PlayStation pod względem obliczeń. Zdecydowano się na oddanie w ręce graczy dwóch grywalnych postaci, mających takie same statystyki.
Polar i Pura – wybór postaci w Crash Team Racing
7. Crash Team Racing ma spore szanse na remaster
Odświeżony pakiet gier z Crashem nie zawiera niestety Crash Team Racing, ale nie wszystko stracone. Studio posiada już wiele materiałów, których może użyć w Crash Team Racing – między innymi modele postaci, część animacji. Oznacza to, że prace nad projektem byłyby szybsze i mniej kosztowne. Dodatkowo, pakiet Crash Bandicoot N Sane Trilogy sprzedaje się BARDZO dobrze – a mało która firma zrezygnowałaby z takich możliwości zarobku na nostalgii. Pojawienie się serii na PS4 może oznaczać również to, że w przyszłości doczekamy się zupełnie nowej odsłony cyklu platformówek.
8. Crash doczekał się własnej mangi
9. Crash umie mówić
Grając w gry z serii przygotowane przez Naughty Dog, można było odnieść wrażenie, że Crash nie mówi za to świetnie komunikuje się ze światem poprzez takie słowa jak „Whoa!” oraz „Uh-oh”. Dopiero w grze Crash of the Titans wypowiada pierwsze słowa i brzmią one zaskakująco – „Pancakes!” (naleśniki).
Poniżej możecie usłyszeć próbkę jego głosu z animowanej serii Skylanders Academy:
10. Nazwa Aku Aku pochodzi od restauracji
Aku Aku to jedna z najważnieszych postaci serii. Ta drewniana, latająca maska była niegdyś szamanem, a teraz wspiera Crasha w jego misjach. Co ciekawe, imię Aku Aku inspirowane jest nazwą restauracji. Dave Baggett, jeden z głównych programistów Crasha Bandicoota, napisał połowę kodu do pierwszej odsłony. Imię Aku Aku powstało od nazwy polinezyjskiej restauracji, funkcjonującej w tamtym czasie w Bostonie w okolicy miejsca zamieszkania Baggetta oraz Andy’ego Gavina i Jasona Rubina. Przy wejściu do restauracji były dwa wielkie pomniki, które zainspirowały zespół.
W tej chwili zamiast restauracji w punkcie znajduje się Jasper White’s Summer Shack, a drewniany pomnik nawiązujący do Polinezji został rybakiem.
U góry zdjęcie restauracji wykonane przez Dave’a Baggetta z Naughty Dog (źródło – link), niżej – maska z odświeżonej trylogii (źródło – link)
11. Początkowo Crash wcale nie miał skrzynek
Początkowo przy tworzeniu gry Naughty Dog wcale nie umieszczało w lokacjach skrzynek. Twórcy zastanawiali się jednak, w jaki sposób urozmaicić poziomy. Pomimo tego, że przeciwnicy zajmowali od około 50 do 100 polygonów (wielokątów), to razem z animacjami Crasha i tłem bardzo obciążało konsolę PSX. Jednocześnie przez większość czasu na ekranie mogło być od dwóch do trzech przeciwników.
Zdecydowano się rozwiązać problem w inny sposób – rozmieszczając w grze skrzynki. Prace nad grą były już wtedy w zaawansowanym stadium, tuż przed wersją alpha. Od tych skrzyń wzięła się nazwa bohatera – crash po angielsku oznacza niszczyć, rozbijać.
Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (źródło – link)
12. Crash Bandicoot N Sane Trilogy to zupełnie nowy kod
Crash Bandicoot N Sane Trilogy to remaster, który powstał praktycznie od początku. Materiały z PSX w żaden sposób nie nadawały się do użycia przy przenoszeniu gry na PlayStation 4. Design bohaterów, poziomów i animacje zostały zbudowane od podstaw. Nawet muzyka doczekała się uaktualnienia i dodania nowych elementów. Oprócz tego – każdy z poziomów można przejść, grając także Coco.
Crash Bandicoot N Sane Trilogy – materiały promocyjne
13. Gra w grze – w Uncharted 4 możemy pograć w oryginalnego Crasha!
Plotki o powstawaniu remastera trzech odsłon krążyły już od 2011 roku, gdy szef Activision, Eric Hirshberg, powiedział, że nie ma nic oficjalnego do ogłoszenia, ale sam przyznaje, że uwielbia Crasha Bandicoota i są to jego ulubione gry z czasów dorastania. Dodał też, że bardzo chciałby znaleźć sposób, aby powróciły.
W maju 2016 roku okazało się, że prośby fanów zostały chociaż częściowo wysłuchane – w Uncharted 4: Kres złodzieja można było zagrać w jeden z poziomów z pierwszego Crasha.
14. Crash Bandicoot N Sane Trilogy to aż trzy platyny
Jeśli uwielbiacie kolekcjonować trofea i platyny, remaster Crasha to aż trzy oddzielne platyny i to na dodatek dość łatwe do zdobycia.
15. Gra już teraz jest ogromnym sukcesem sprzedażowym
Chyba nikt nie spodziewał się aż tak dużego zainteresowania tym tytułem. W Polsce w wielu sklepach internetowych gra jest już niedostępna i trwają oczekiwania na dostawy, a część osób, która zamówiła grę w pre-orderze, musiała poczekać na swoje egzemplarze trochę dłużej.
Podobnie ma się sprawa w Wielkiej Brytanii – gra podbiła listy sprzedażowe i przejęła tytuł największej premiery na jedną platformę tego roku (wcześniej tytuł ten trzymał Horizon: Zero Dawn). Jest to też druga największa premiera w 2017 roku w tym kraju po multiplatformowym Ghost Recon: Wildlands.
Pudełka gier Crash Bandicoot N Sane Trilogy, Horizon: Zero Dawn i Ghost Recon: Wildlands
16. Kubki z Crasha to jedne z najlepszych gadżetów, które można mieć w domu
Postać Crasha została stworzona z myślą o tym, że będzie maskotką Sony na PSX w taki sposób, jak Mario dla konsoli Nintendo. I rzeczywiście – postać stała się kultowa, jest obiektem wielu cosplay’ów, jednak jednymi z najciekawszych gadżetów i elementów promocyjnych serii pozostają… kubki! Bo kto nie chciałby napić się kawy podczas długich sesji przed konsolą z pudełka z dodatkowym życiem?
Oferta sklepu GAME
17. Crash Bandicoot N Sane Trilogy zawiera drobne nawiązanie do gry Spyro?
Skoro otrzymaliśmy już odświeżoną wersję Crasha, naturalnym kandydatem do odnowienia jest inna niezwykle popularna seria gier na PSX – Spyro. Biorąc pod uwagę świetne wyniki sprzedażowe Crash Bandicoot N Sane Trilogy, bardzo prawdopodobne, że w ciągu najbliższych miesięcy doczekamy się oficjalnej zapowiedzi prac nad remasterem przygód smoka.
Drugą przesłanką, która świadczy o tym, że możemy otrzymać remaster, jest nawiązanie do serii w ekranie wyboru gry w N Sane Trilogy. W oryginalnym Warped na PSX po wpisaniu kodu góra, góra, dół, dół, lewo, prawo, lewo, prawo, kwadrat można było zagrać w demo Spyro the Dragon. Tym razem po wpisaniu kodu nie możemy niestety wcielić się w Spyro, ale dzieje się coś innego, niż przy wbijaniu sekwencji podczas wyboru pierwszej i drugiej odsłony Crasha – podświetlona opcja New Game/Continue znika. Być może to tylko drobny smaczek dla największych fanów serii od twórców, a być może subtelna zapowiedź kolejnego remastera.
Poniżej wspomniane menu po wpisaniu kodu:
18. N Sane Trilogy może otrzymać DLC ze skasowanym poziomem
Płatne dodatki to temat bardzo kontrowersyjny wśród graczy. Z jednej strony często otrzymujemy małą zawartość za sporą cenę, ale zdarzają się i wyjątki, jak chociażby dwa ogromne rozszerzenia do Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. Do sieci trafiły informacje o trofeach do Crasha, wskazujące na dodatkowy poziom (lub poziomy).
Bardzo prawdopodobne, że będzie to Stormy Ascent, czyli poziom, który nie trafił do finalnej wersji Crasha Bandicoot. Twórcy uznali, że jest zbyt trudny i za bardzo odstaje od reszty. To nie jedyny z obszarów, które nie trafiły do finalnej wersji gier, więc możliwe, że nowy poziom będzie zupełnie inny. Póki co nie wiemy czy będzie to płatne DLC, czy może darmowa aktualizacja i zawartość do gry.
Jeśli znacie jeszcze inne, ciekawe informacje o serii – koniecznie dajcie nam znać w komentarzach! 🙂